Masturbacja dziecięca
Witam,
zauważyłam od pewnego czasu specyficzne zachowaniu u syna. Chłopiec
obecnie ma 19 miesięcy, ale gdy miał rok zaczął pokładać się na podłodze i wykonywać ruchy pupą, zawsze przy tym trzyma jakiś przedmiot, ale potrafi tak leżeć i bez niczego. Na początku był przy tym cały spocony, teraz już tylko wykonuje te ruchy. Zdarza się to bardzo często w ciągu dnia. Mówimy dziecku, że ma wstać, że ma tego nie robić. Wtedy zaczyna płakać. Obecnie w pokoju ma rozłożony domek i teraz tam w ukryciu wykonuje te ruchy. Co robić? Nie da rady ciągle odwracać od tego jego uwagę, bo za chwilę i tak się położy. To już trwa pół roku, boimy się, że im później tym gorzej go od tego odzwyczaić. Bardzo proszę o poradę.
Sylwia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
masturbacja dziecięca jest zachowaniem typowym dla dzieci w wieku młodszym - wiąże się głównie z ciekawością i potrzebą poznawania własnego ciała.
Jeżeli jednak zachowania związane z masturbacją stają się zbyt nasilone lub występują zbyt często, to dobrze jest skonsultować się ze specjalistą.
Powody takiej sytuacji mogą być bardzo różne, np. wystąpienie traumatycznej sytuacji, zwiększony poziom stresu, trudna sytuacja rodzinna.
Radzę więc udać się z wizytą do psychologa dziecięcego lub seksuologa dziecięcego, żeby zapobiec nasileniu się tych zachowań.
Z psychologiem dziecięcym można umówić się w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta bezpłatna na NFZ)  lub w poradni prywatnej (wizyta płatna).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek