Czy pozostawić 6-latka w I klasie?
Witam serdecznie,
mam 6-letniego syna (ur. 15.10.2009), który we wrześniu rozpoczął naukę w I klasie. O zgrozo, zaczął w domu krzyczeć, jest bardzo pobudzony, agresywny... a zaraz potem - aniołek. Nauka idzie mu bardzo wolno, ale program dla 6-latka to jakaś pomyłka. W październiku pisanie ze słuchu, obecnie wyrazy z "ó". Na lekcjach nie potrafi wysiedzieć w ławce, przeszkadza czasem nauczycielom, nie nadąża przepisywać z tablicy, łatwo się rozprasza... Długo by wymieniać. Posiada wiedzę i umiejętności z innych dziedzin, ale na tym etapie edukacji to na nikim nie robi wrażenia. Proszę tylko utwierdzić mnie w moim przekonaniu, które w pełni świadomie każe mi pozostawić syna dla jego dobra w I klasie.
Pozdrawiam,
Monika, mama Jasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
proszę wytłumaczyć Jasiowi, że ponieważ dopiero w październiku będzie miał 7 lat, to lepiej wtedy rozpoczynać naukę. Nie sądzę, by oponował skoro doświadcza takich trudności. Program realizowany w klasie pierwszej dla sześciolatków jest przygotowany dla rok starszych uczniów.
Do ćwiczeń polecam:
1.  "Kocham się uczyć - odwracamy obrazki" - www.we.pl.
2.  "Grafopercepcja" i "Analiza i syteza wzrokowa" A. Bala (www.arson.pl). Być może przydatne będą też inne zeszyty z tej serii.
3.  "Układanki lewopółkulowe" - www.centrummetodykrakowskiej.pl.
4.  "Myślę, czytam, rysuję " cz.3 A. Bala (www.arson.pl).
Wszystkie polecane ćwiczenia stymulują linearne, sekwencyjne umiejętności bazowe do nauki czytania i pisania. Powinna Pani także rozpocząć naukę czytania sylabami ("Kocham czytać" - www.we.pl).
Serdecznie  pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska