Nerwowość 8-letniej córki
Witam,
mam dwie córki: 4- i 8-letnią. Młodsza jest taką "przylepką", wszędzie z mamą, tylko mama... i strasznie upartą, nie da jej się wytłumaczyć, że nie da się czegoś zrobić i ciężko wyegzekwować cokolwiek. Starsza zaś jest strasznie nerwowa: krzyczy, rzuca okularami, gryzie się lub bije po głowie, gdy próbuje poprosić chociażby o zrobienie lekcji, posprzątanie u siebie w pokoju... Mnóstwo gadania, nerwów, płaczu, a rezultaty marne... Jednym zdaniem: nie radzę sobie.
Do tego starsza córka od kilku miesięcy bardzo dużo zaczęła jeść; ba, ona żyje myślą o jedzeniu, jakby to była najważniejsza rzecz w jej życiu. Nie jest jeszcze gruba, ale widzę, jak przybiera na wadze. Ilości pochłanianego jedzenia są naprawdę duże, a już 10 min po posiłku chodzi i wypatruje, co może przegryźć . Czy to normalne?
Zaczęła się też "ciaćkać": wróciły bajki, lalki, zdrabnianie słów - zabawy typowe dla maluchów. To straszne, ale wstydzę się czasem zachowania starszej córki przed ludźmi...
Prawie rok temu rozstałam się z ich ojcem, ale czy to wszystko tłumaczy? Mam nowego partnera, dzieci go akceptują, lubią. On też ma córkę - 10 lat. Dziewczyny się dogadują (czasem są jakieś spięcia, zazwyczaj przez zachowanie mojej starszej córki).
Jak sobie z tym radzić, co mam robić ? Kocham moje dziewczyny, ale chwilami nie daję rady i marzę o chwili spokoju... Czasem czuje się jak wyrodna matka...
Norcia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w opisywanej przez Panią sytuacji zdecydowanie radziłabym rozpocząć regularne spotkania ze specjalistą. Radzę umówić córkę z psychologiem dziecięcym, a dla siebie zapewnić spotkanie z psychologiem terapeutą. Trudności, z którymi obecnie boryka się Pani rodzina, mogą być związane ze zmianą sytuacji rodzinnej, co dla dzieci - i dla Pani - wiąże się z wieloma silnymi emocjami i trudnymi doświadczeniami. Do psychologa dziecięcego można umówić się w poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyty darmowe), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (na NFZ) lub w poradni prywatnej (wizyty płatne). Osoby dorosły mogą umówić się do psychologa terapeuty w poradni zdrowia psychicznego (na NFZ) lub w poradni prywatnej (wizyty płatne).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek