Szanowna Pani,
w pedagogice istnieje pojęcie dojrzałości przedszkolnej, czyli moment, kiedy
dziecko jest przygotowane - społecznie, emocjonalnie i poznawczo - do
rozpoczęcia nauki w przedszkolu.
Dzieci osiągają ten etap w różnym wieku, jest to sprawa indywidualna. Z Pani
opisu wynika, że córka na początku swojego uczęszczania do przedszkola,
mogła jeszcze nie być całkowicie na to przygotowana.
Martwić mogą utrzymujące się dość długo trudności w przystosowaniu córki do
grupy rówieśniczej.
Radziłabym w związku z tym udać się na wizytę do psychologa dziecięcego, np.
do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), gdzie
wraz ze specjalistą będzie mogła poszukać Pani źródła tych trudności oraz
ustalić metody poradzenia sobie z nimi.
Jeżeli zaś chodzi o wystąpienia publiczne, to jest to sprawa bardzo
delikatna, którą również należy przedyskutować z psychologiem - specjalista,
po dokonaniu obserwacji dziecka oraz przeprowadzeniu wywiadu z rodzicem
będzie w stanie poradzić jakie metody pracy wybrać.
Ja mogę polecić np. czytanie wspólnie z córką książek na temat wystąpień
publicznych, które pomagają oswoić lęk i pokazują, że wiele dzieci ma podobną problem, np. "Kret sam na scenie" autorstwa Ulfa Nilssona lub "Franklin pomaga pokonać tremę".
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek
Komentarze