Niegrzeczny 9-latek
Witam,
syn ma stwierdzone ADHD z powikłaniami i dostał leki. Stosuje je od tygodnia. I wcześniej przed badaniami jak i po, zachowanie jego staje się coraz gorsze. Wcześniej tylko wyzywał matkę i wujka, ciocie, a teraz zaczął nawet ich bić. Nie chce dostosować się do reguł panujących w domu. Ma jeszcze dwójkę młodszego rodzeństwa w wieku 4 i 3 latka. I te dzieci zaczynają robić to samo. Ja pracuje w delegacji. Kiedy przyjeżdżam, najstarszy syn, z którym są problemy, nie daje po sobie poznać, że takie sytuacje mają miejsce. Jest grzeczny i posłuszny. Za dobre wyniki w szkole dostaje nagrodę. I po mimo tego jego zachowanie zmienia się tylko na 1 dzień. Nawiązuje kontakty tylko z osobami, które też są aroganckie itp. Żona stara się ze wszystkich sił, aby mu pomóc. Lecz on nie chce jej słuchać. Bardzo proszę o jakieś wskazówki, jak zapobiec takiemu zachowania naszego dziecka.
Kamil

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
nie ma uniwersalnych wskazówek jak zapobiegać zachowaniom, opisanym przez Pana. Każdy przypadek zachowań agresywnych dziecka jest indywidualny, ma odmienne podłoże i wymaga zastosowania odmiennych metod pracy.
W Państwa przypadku wydaje się niezbędna terapia rodzinna, przede wszystkim konsultacje dla Pana i dla żony w kwestii zgodności podejść wychowawczych i równego podziału obowiązków rodzicielskich. Radziłabym spotkać się z psychologiem lub psychoterapeutą rodzinnym, który porozmawia z Państwem na te tematy.
Można odnieść wrażenie, że Pańska forma pracy nie jest bez znaczenia dla zachowania syna. Syn powoli wchodzi w wiek dojrzewania, w tym okresie częste kontakty z ojcem są - szczególnie dla chłopców - wyjątkowo ważne, pożądane i wartościowe. Na podstawie obserwacji i doświadczeń wspólnych z ojcem chłopcy budują swój model bycia mężczyzną oraz utrwalają wzorce zachowań społecznych czy rodzinnych. Warto więc zadbać o jak największą ilość czasu, spędzaną z synem. Jest to teraz dla niego niezwykle ważne i może wpłynąć na zmniejszenie częstotliwości jego trudnych zachowań.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek