Moje dziecko dostaje szału odnośnie przedszkola
Witam. Mam duży problem odnośnie mojego syna i przedszkola. Mój synek ma 3 latka i od wrześnie posłałam go do przedszkola. Minęły już dwa tygodnie, a tutaj z dnia na dzień jest coraz gorzej. Nie przespane noce tzn. budzi sie w nocy z płaczem i prosi o to, żeby nie iść na drugi dzień do przedszkola. Nie ma minuty w ciągu dnia, żeby nie płakał i prosił o niepójście do przedszkola. Nie chce jeść razem dziećmi, a o spaniu w przedszkolu nie ma mowy. Boję się, że dostanie nerwicy lub innej choroby przez przedszkole. Nie wiem juz jak mam go zachęcać, opadam z sił. Wszystko kończy się z dziecka strony biciem mnie, szczypaniem i gryzieniem. Proszę o pomoc, bo powiem szczerze, że jest tragedia, a bardzo bym chciała, żeby był między dziećmi.

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Przede wszystkim mam pytanie: Czy Pani synek przeszedł okres adaptacji przedszkolnej tzn.: czy uczęszczał na zajęcia w okresie wakacji, lub może okres adaptacji odbywa się teraz? Zwykle dzieci po okresie adaptacji z rodzicem łatwiej wchodzą do grupy samodzielnie. Aczkolwiek adaptacja może trwać nawet do kilku miesięcy. Jeśli synek przeszedł adaptację to proszę o cierpliwość. Może pomocne okaże się odbieranie synka wcześniej lub pozwolenie mu na przynoszenie ulubionej zabawki.
Jeśli syn nie przeszedł adaptacji to może jest możliwe, aby dziecko pozostawało przez pewien czas w przedszkolu z opiekunem. Tym samym metodą małych kroczków syn przyzwyczai się do przedszkola. Na początek proszę pozostawać z synkiem np. do obiadu. Jeśli zauważy Pani, że dziecko nie zwraca już tak bardzo na Panią uwagi, jest to odpowiedni moment aby pozostawić go samego na określony czas. Z początku na 15-20 minut. Proszę wyjaśnić dziecku, że wróci Pani za ten czas, dla ułatwienia można pokazać na zegarze, z jak duża wskazówka będzie tu a mała tu to Pani wróci - i proszę wyjść z przedszkola, zdecydowanie, . Warunkiem skuteczności tej metody jest Pani punktualność. Proszę ten czas wydłużać, do momentu aż dziecko pozostanie samo do obiadu. Jest to bardzo dobra metoda. W przypadku trudnej adaptacji - konieczna. Z czasem synek się przyzwyczai i z chęcią będzie pozostawał w przedszkolu.
Ważne jest aby dziecko w przypadku długiego procesu adaptacji nie pozostawało na cały dzień w przedszkolu. Proszę okazać dziecku zrozumienie i zachować spokój. Pani zdenerwowanie z całą pewnością udziela się również dziecku.
W razie dalszych trudności i braku postępu w adaptacji synka proszę zwrócić się o poradę do psychologa przedszkolnego. Być może konieczna będzie głębsza analiza Państwa sytuacji, może na tę sytuację wpłynął szereg innych czynników o których ja nie wiem. Psycholog będzie mógł przeprowadzić obserwację dziecka jak również przeprowadzić głębszy wywiad z Panią.
Tak czy inaczej polecam bajki na trudności w adaptacji. Np Pani Marii Molickiej bajka pt. Misiulek w przedszkolu. Polecam również przeczytanie artykułu Pani Marty Żysko-Pałuba właśnie na temat adaptacji. Oto link:
http://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,412f2e.html
Życzę powodzenia
Z Pozdrowieniami
Dorota Kalinowska
psycholog