Droga Pani Karino,
mam zbyt mało informacji, by udzielać rad. Nie wiem, czy dziewczynka gaworzy. Jeśli tak, piszczenie można uznać za formę komunikacji, jeżeli nie, to ów pisk świadczy o nieprawidłowości osiągania oczekiwanych etapów rozwojowych.
Wybudzanie się w nocy może być związane z kolką lub kłopotami w trawieniu (może warto zmienić mleko).
Jeżeli Córeczka nie gaworzy, nie powtarza sylab i nie pokazuje palcem to warto prowadzić stymulację rozwoju mowy. Najważniejsze zalecenia do pracy nad rozwojem mowy: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (Samogłoski, Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce Wczesna interwencja terapeutyczna - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze