Nagły strach przed wózeczkiem
Witam,
od kilku dni mój 1,5 roczny synek nie chce spać w łóżeczku. Do tej
pory zasypiał sam ok. 19.30. Nigdy nie było z tym problemów. Teraz po
wieczornej kąpieli jak jest wkładany do łóżeczka broni się jak może i krzyczy nie.
Po godzinnym płaczu i krzyczeniu mama chodź albo na dół zasypia. Problem jest też w nocy. Zaczął budzić się równo o 1.00 i do 4.00 płacze. Dziś przetrzymałam go godzinę i dopiero poszłam ale dopóki go nie wyjmę z łóżeczka to nie chce się uspokoić a jak tylko go biorę jest spokojny. Co noc czekam zanim wejdę do niego ale żal mi go bo nie wiem co się dzieje. Zanim to się zaczęło kładłam go dawałam mleko i wychodziłam a teraz jest taki wrzask że rzuca butelką i nie chce pić. Proszę o pomoc czy to mogą być zęby? ma jedynki i dwójki a teraz wyszły górne czwórki. Jednak nie pasuje mi tu strach przed włożeniem do łóżeczka Pozdrawiam
Grażyna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
na jakość naszego snu ogromny wpływ ma układ nerwowy, a układ ten u małego dziecka rozwija się i dojrzewa bardzo dynamicznie. Z tego powodu może być tak, że na kolejnych etapach rozwoju dziecka następują znaczne zmiany w dynamice snu i w potrzebach dziecka, które wiążą się z zasypianiem i snem. Takie zmiany, mniej lub bardziej gwałtowne, mogą następować nawet do 6-7 roku życia dziecka oraz w wieku nastoletnim.
Z tego powodu to, że zmieniają się zwyczaje związane z zasypianiem Pani syna, jest zupełnie typowe. Ważne jest na tym etapie to, żeby obserwowała Pani jego nowe zachowania i próbowała rozszyfrować jakie są jego nowe potrzeby i się do nich odpowiednio dostosowywała.
Na przykład może być tak, że obecnie (gdy syn ma już półtora roku i staje się coraz bardziej świadomy własnych uczuć i potrzeb) dziecko zaczyna mieć większą potrzebę bliskości rodzica podczas zasypiania i w nocy. Możliwe, że ważne dla niego będzie, aby rodzic był obok niego w trakcie zasypiania.
Niektóre dzieci mają tak dużą potrzebę bliskości i kontaktu z rodzicami w nocy, że niezbędne staje się tymczasowe przeniesienie łóżka dziecka do pokoju rodziców lub nawet spanie z dzieckiem w jednym łóżku. W tym okresie rozwoju dziecka mogą pojawić się też koszmary nocne czy różnego rodzaju strachy i lęki - dlatego nie należy lekceważyć nocnych płaczów malucha - dziecko domaga się obecności mamy i taty, ponieważ tylko oni mogą zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa, ciepła i pewności.
W razie dalszych wątpliwości radzę skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek