Czy posłać 4-letnie dziecko do przedszkola?
Witam panią. Mam nadzieję, że pomoże mi pani rozwiązać nasz problem. Mamy- synka, który dobrze rozmawia po polsku, a na stałe mieszkamy we Włoszech, i od września chcielibyśmy żeby synek poszedł do włoskiego przedszkola. Dodam, że syn nic nie mówi po włosku, tylko po polsku. Obawiam się czy jest sens go puszczać, że nie będzie nic rozumiał, co do niego się mówi, bo jest to inny język niż ten, którym się posługuje. I może się bać chodzić. Niech mi pani poradzi czy w ogóle jest sens wysyłać synka do tego przedszkola, i czy przez to syn się nie wystraszy, czy nie zahamuje to jego wzrostu i mowy, czy nie jest na to za wcześnie by syn już w tym wieku obcował z innym językiem oprócz swojego ojczystego?
Pytanie przysłała pani Joanna

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Joanno,
Myślę, że może Pani śmiało synka wysłać do włoskiego przedszkola. Na początku może czuć się obco, nieswojo. Może mieć trudności w kontaktach społecznych i być może nie będzie potrafił np. włączyć się do zabawy z innymi dziećmi. Myślę, że dobrym pomysłem będzie pozostawianie dziecka na początku na około 3 godziny i stopniowo ten okres wydłużać. Co do Pani wątpliwości o zahamowanie rozwoju to proszę się nie martwić. 4-latek całkiem już sprawnie posługuje się językiem. Więc dodatkowy język nie powinien zaburzyć rozwoju mowy u syna, jak miałoby to miejsce w przypadku dziecka w okresie przed werbalnym (takie dzieci zwykle później zaczynają mówić, właśnie z tego względu że na etapie nauki mowy mają do czynienia z dwoma językami). Pani Joanno, może w domu Państwo posługujecie się wyłącznie polskim językiem, niemniej jednak skoro mieszkają Państwo na stałe we Włoszech to syn ma pewien kontakt z tym językiem. Dzięki temu będzie mu łatwiej.
Proszę pomyśleć także o ewentualnych korzyściach: dodatkowy język to całkiem dobra inwestycja dająca w późniejszym okresie wiele możliwości.
Z całą pewnością kontakty z rówieśnikami są dziecku potrzebne: do prawidłowego procesu socjalizacji, budowania własnej tożsamości a przede wszystkim do zwykłej zabawy.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska