Niechęć do młodszego brata
Witam mam dwóch synów 2.5 roku i roczek. Problem polega w tym, że starszy syn nie lubi swojego brata, trąca go, bije, zabiera zabawki, nie chce się z nim bawić. Próbuję na różne sposoby zachęcić starszego do zabawy z młodszym, ale bez rezultatu( oczywiście nie na siłę), natomiast młodszy bardzo lubi swojego brata i chciałby się z nim bawić. Nie odtrącam starszego synka, poświęcam mu dużo czasu i robimy sobie różne rzeczy razem. Jak mogę zmienić tę sytuację?
Pytanie przysłała pani Aleksandra

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Olu,
Rodzice często żyją nadzieją, że ich dzieci będą się kochać i szanować, a
kłótnie o zabawki, zazdrość nie będzie dotyczyła ich przypadku. Niemniej
jednak to często życzenia bez pokrycia. Zachowanie dzieci, o którym Pani
pisze jest dość naturalne z uwagi na sytuację w jakiej się znalazły.
Młodszego fascynuje starszy brat więc próbuje się do niego zbliżyć. Dla
starszego ten młodszy jest powodem odczuwanej przez niego złości, zazdrości
a być może nienawiści. Najczęściej starsze dzieci są zazdrosne o czas
poświęcany przez rodziców tym młodszym właśnie. Pisze Pani, że poświęca
starszemu dużo czasu. Proszę się jednak chwilę zastanowić nad jakością tego
czasu. Przede wszystkim zachęcam do odpowiedzenia sobie na pytania typu jak
często poświęcam czas TYLKO starszemu dziecku? co robimy tylko we dwoje?
Kiedy ostatnio bawiłam się ze starszym dzieckiem bez udziału młodszego?
Kiedy go chwaliłam i za co? Mam nadzieję, że odpowiedzi na te pytania
pozwolą Pani znaleźć właściwą drogę. Jednocześnie proszę pamiętać aby
pozwalać starszemu odczuwać złość w stosunku do młodszego (np. mówiąc
"wygląda na to, że złości cię twój młodszy brat"). Nie oznacza to zgody na
czynienie krzywdy młodszemu. Proszę również pamiętać o wygospodarowaniu
czasu sam na sam ze starszym dzieckiem. Powinien to być czas spędzony na
zabawie lub innych przyjemnościach.
Zachęcam też do kupna książeczek traktujących pojawienie się młodszego
rodzeństwa w domu i czytania ich starszemu dziecku. Pani zaś polecam książkę
"rodzeństwo bez rywalizacji".
Życzę powodzenia
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy