Tiki ruchowe i wokalne
Witam,
Postanowiłam napisać do Pani, ponieważ mój 9-letni syn od około 3 lat ma tiki. Najpierw było to mruganie oczami, otwieranie buzi, wykręcanie głowy i inne - co jakiś czas nowe. Rok temu doszły tiki wokalne: powtarza własne słowa, końcówki słów lub chrząka. Często w czasie siedzenia zaczyna machać rękoma i nogami. Byłam z nim u neurologa (ponieważ chodzi i biega na sztywnych nogach), lekarz wykluczyła powikłania neurologiczne, na temat tików kazał iść do psychiatry. Wczoraj tam byłam i ku mojemu przerażeniu lekarz tylko po wysłuchaniu moich wypowiedzi stwierdziła, że syn musi dostawać leki, ponieważ chodzi o połączenia w mózgu (nie pamiętam jak fachowo to nazwała). Gdy zapytałam o terapię stwierdziła, że gadanie tu nic nie pomoże. Mam się zastanowić i za kilka miesięcy (tyle trwa zarejestrowanie się do psychiatry) mam dać odpowiedź. Nie chcę truć dziecka lekami, mam zamiar skontaktować się z innymi specjalistami, czekam na opinie od psychiatry i wariuję, bo boję się, że to może być początek zespołu Touretta. Czy na te tiki, które ma mój syn jest tylko jedna rada - leki? Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam.
Mirela

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Nie, leki to w żadnym wypadku nie jest jedyne rozwiązanie, a wieloaspektowe oddziaływania terapeutyczne stosowane wobec dzieci to nie jest "gadanie". Proszę koniecznie szukać nie tylko innych lekarzy o szerokich horyzontach i globalnym spojrzeniu na dziecko, ale i w ogóle poddać dziecko interdyscyplinarnej diagnostyce. Farmakologia bywa potrzebna wielu dzieciom, jednakże w naszym środowisku obserwujemy, iż często jest to zbyt pochopnie stosowane rozwiązanie, mające ograniczyć wszelkie problemy. Bez oddziaływań psychopedagogicznych jest to niemożliwe.
To, co Pani pisze o specyfice funkcjonowania syna, moim zdaniem stanowi przesłankę do wykonania głębokiej diagnozy jego rozwoju psychomotorycznego. Byłoby najlepiej gdyby udało się znaleźć doświadczony zespół (psychiatra dziecięcy, psycholog, pedagog specjalny, fizjoterapeuta, logopeda), który oceni jaka jest sytuacja, z uwzględnieniem perspektywy całego życia (przebieg ciąży i porodu, 1 rok życia, okres poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny) we wszystkich sferach rozwoju (motoryka, rozwój mowy, relacje społeczne, rozwój poznawczy itp.). Tylko to może być podstawą orzekania o potrzebnym leczeniu i metodach terapii.
Tiki wokalne, o jakich Pani pisze, to być może echolalia, te ruchowe z kolei mogą świadczyć o jakiś deficytach sensorycznych. Sposób poruszania się wskazuje być może na zbyt wysokie, hipertoniczne napięcie mięśniowe.
Serdecznie życzę powodzenia i pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska