Autyzm?
Witam,
Mój wnuczek ma 4 lata i 6 miesięcy, mieszka z rodzicami w Irlandii i tam poszedł do szkoły. Rodziców niepokoją zaobserwowane objawy u synka. Rozwija się dobrze, mówi wręcz nie na swój wiek - jak dorosły, ale mowę ma wybuchową, boi się innych dzieci i dorosłych, bawi się raczej sam lub z rodzicami albo dziewczynkami (jest wtedy bardzo opiekuńczy). Zabawki raczej go nie interesują, chociaż ma ogromną wiedzę na ich temat. Rodzice mówią, że czasem nie patrzy na przedmiot lub osobę, szybko się zniechęca lub długo czymś zajmuje. Jestem pedagogiem z moich obserwacji (rozmawiam z nim na odległość) nie wynika by mogło to być tego typu schorzenie, ale rodzice się niepokoją, dlatego piszę. Proszę też o pomoc, gdzie mogę jej zasięgnąć?
Teresa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Tereso,
Ponieważ problemy dziecka mogą wskazywać na zaburzenia ze spektrum zespołu Aspergera gorąco polecam książkę dr Marty Korendo, która w Polsce jest najlepszym specjalistą diagnozującym trudności rozwojowe wynikające z tego zaburzenia. W publikacji "Językowa interpretacja świata u dzieci z zespołem Aspergera" są też cenne rady dotyczące terapii. Pani dr Korendo od wielu lat zajmuje się terapią dzieci, które mają przede wszystkim kłopoty z rozumieniem relacji i reguł społecznych. Język, którym posługują się dzieci powoduje, że trudno im porozumiewać się z rówieśnikami. Zachęcam także do przeczytania artykułu dr Korendo w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Podczas rozmowy z Panią wiele nieprawidłowych zachowań nie ma szans się ujawnić, ja jednak zawsze ufam intuicji rodziców, jeśli coś ich niepokoi należy to sprawdzić.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska