Osamotniony 5-latek
Dzień dobry,
Piszę w sprawie mojego 5-cio letniego synka Filipa. Od dłuższego czasu obserwuję jego zachowanie w czasie zabaw z innymi dziećmi w jego wieku i z przykrością stwierdzam, że Filip ma problem w nawiązywaniu kontaktu z dziećmi. Często słyszę jak dzieci mówią, że go nie lubią, że nie chcą się z nim bawić, sam często opowiada mi, że w sali nie chcą z nim siedzieć przy jednym stoliku. Aż serce mi się kraja kiedy słyszę te wszystkie rzeczy. W wyniku takich zachowań syn ostro protestuje przed pójściem do przedszkola. Czy jest jakiś sposób aby mu pomóc w nawiązywaniu znajomości lub poprawieniu jego kontaktu z innymi dziećmi? Proszę o pomoc.
Barbara

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Bardzo wiele może i powinna tu pomóc nauczycielka grupy przedszkolnej. Mam nadzieję, że nie lekceważy tego problemu. Trudności rówieśnicze, o jakich Pani pisze, w znaczącym stopniu wpływają na kształtowanie się obrazu siebie samego w oczach dzieci. Dzieci odrzucane przez innych mają niską samoocenę. To proces, który łatwo spowodować, lecz ogromnie trudno odwrócić. By odwrócić trzeba małemu stwarzać okazję, by mógł sam widzieć, ile i co potrafi, a jeszcze lepiej, by mógł tego doświadczać na oczach innych. Takich sytuacji całe mnóstwo może stwarzać nauczyciel grupy przedszkolnej. Mądry nauczyciel pokazuje dzieciom, co potrafią, a nie to, czego nie umieją. Toteż zadaniem tu jest pokazanie Filipowi, że ma zalety oraz tak samo pokazanie innym dzieciom, że on te zalety ma, a one potrafią się z nim bawić. Proszę rozmawiać na ten temat z nauczycielką jego grupy.
To, co Pani może zrobić oprócz tego, to próbować stwarzać mu sytuacje pozaprzedszkolne, w których będzie miał okazję doświadczać relacji przyjacielskich. Rozmawiając z nim proszę nie wzmacniać jego poczucia odrzucenia, lecz swoim spokojem uświadamiać mu, że to, że ktoś go nie lubi to nie powód, by się tym przejmować, że on jest super i przyjdzie dzień, w którym spotka prawdziwych przyjaciół, którzy poznają się na tym, jaki on jest fajny.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska