Warszawa

Porady naszych Ekspertów

7 lat i problem z wypowiedzią

Dzień dobry,
Mój syn ma 7 lat. W drugiej dobie po porodzie dostał drgania kończyn. Gdy był niemowlakiem nie gaworzył. Kiedy miał 2 latka nie chciał powtarzać słów, mówił tylko mama, tata. Nadrabiał językiem ciała - pokazywał co chce. Gdy miał 3 lata używał nieznanego języka, oczywiście ja się domyślałam co chce. Pediatra stwierdził, że to chłopiec i ma czas, lecz ja uparłam się na badanie u neurologa. Z badań wynikało, że wszystko jest w porządku, nikt nie wiedział co mu jest. Miał 3,5 lata dostaliśmy skierowanie do logopedy. Syn był zamkniętym w sobie dzieckiem, upartym i nie dającym sobie pomóc. Kontakt z nim był ograniczony, nie chciał nic powiedzieć ani budować zdań. Pani logopeda sprawiła, że zaczął bardziej interesować się otoczeniem i nazywać rzeczy. Miał robione badania słuchu, ale nic nie wykazały, bo nie było z nim kontaktu, nie słuchał poleceń. Gdy miał 4,5 roku wyjechaliśmy do Szwecji. Bardzo się bałam o niego, bo poszedł do przedszkola nie umiejąc mówić po polsku, a tu doszedł nowy inny język. Tutaj zrobiłam mu rożne badania i na słuch - słyszy dobrze, wzrok - ma wadę, EEG-wykazało atak epilepsji. Ten atak tuż po porodzie uszkodził mu mowę!!! Gdy miał 6 lat nie mogłam się dowiedzieć od niego co się dzieje w szkole. To było okropne. Zrobił się nerwowy, nie rozumiał co do niego mówią. Ja sama uczyłam się języka i była to masakra. Panie mi opowiadały, że on bił dzieci jak mu zabawki zabierały. Teraz ma 7 lat i mówi po polsku nieskładnie - nie buduje zdań gramatycznych. Opowiada co się dzieje w szkole, ale ubogo. Po szwedzku rozumie polecenia, ale używa tylko paru prostych czasowników i rzeczowników. Zrobił się bardzo nerwowy, wpada w histerie. Ma problemy ze zrozumieniem poleceń. Jest nieostrożny w zabawach z innymi. Chcę mu zrobić rezonans mózgu. Tu mówią, że jest to niebezpieczne i nie chcą mu zrobić. Żyję w niewiedzy i lęku, płaczę często, bo bardzo chcę pomóc mojemu dziecku, a nie wiem jak. Czy rezonans jest szkodliwy w tym wieku? Czy mogę żądać tego badania?

Dorota
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Doroto,

Rezonans niczego nie wyjaśni i nie pomoże Pani dziecku. Po drodze wszyscy specjaliści zrobili wiele błędów, a teraz trzeba pracować nad systemem języka etnicznego, by Syn mógł opanować język edukacji. Ta praca w obecnej sytuacji przypomina naukę jezyka polskiego jako drugiego lub uczenie dziecka niedosłyszącego.
O dwujęzyczności i problemach z nabywaniem mowy u dzieci jednojęzycznych może Pani poczytać na forum www.konferencje-logopedyczne.pl w zakładce "do pobrania" są artykuły pisane przez terapeutów metody krakowskiej.

Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").

Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 
    
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć