4-latek opóźniony w mowie
Dzien dobry Pani Profesor,
Mój synek w ciągu pół roku nadrobił 2 lata zaległości w języku etnicznym (polskim- jesteśmy Polakami) dzięki metodzie krakowskiej;) obecnie jest na poziomie 3-latka w zakresie mówienia, a ma 4 lata. W wieku 3 lat rozpoczął przedszkole we Francji, bardzo mało mówił po polsku. Jego nauczycielka kazała mówić do dziecka po francusku, oczywiście nie uległam. Kacper miał zredukowane zajęcia w przedszkolu - tylko 2 dni po 3 godz. Moje pytanie brzmi: teraz system w przedszkolu wygląda następująco - rano 3 godziny i popołudniu 2h pon, wt, czw, pt. Kacper uczęszcza do przedszkola 2 dni, resztę czasu i dni poświęcamy na zajęcia z polskiego. Powiem szczerze, że brak mi czasu, żeby z synek zrobić wszystko co chciałabym. Ostatnio napisałam bajkę o Kacperku i zajęliśmy się oprawą graficzną - bardzo mu się podobał ten pomysł. Mam dwa pytania: Pani w przedszkolu (zmieniliśmy przedszkole) powiedziała, że szkoda, że syn uczęszcza 2 razy w tygodniu, że trzeba coś pomyśleć, bo potem następna klasa w przedszkolu i szkoła, że dużo go ominie, chodząc tylko 2 dni. Syn był raz, wczoraj i jest zadowolony, mimo że nie mówi po francusku. CZY POWINNAM DZIECKO PUŚCIĆ NA 4 DNI DO PRZEDSZKOLA? Drugie pytanie, uczymy się czytać z Pani Profesor książek, idzie to trochę opornie. Jesteśmy na etapie SA i ZA - Kacper zdrabnia mówiąc coś podobnego do SIA i ZIA , siu, ziu itp. Czasem mu wyjdzie poprawna forma, jak go wymęczę. Korzystam z programu słuchowego oraz z metody wywoływania głosek, ale bez większych efektów (to już 3 miesiąc jak ćwiczymy). Oczywiście zeszyty "Kocham czytać" czytamy codziennie inny, żeby się nie znudził i robimy ćwiczenia na SA I ZA codziennie. Co jeszcze mogę zrobić? Czym jest to spowodowane? Dodam również, że dorzuciłam sylaby zamknięte od 4 dni, ale na razie to EM I ME to to samo dla niego, teraz czyta zamiast EM - EME. Czy zacznie odróżniać te sylaby zamknięte?
Pozdrawiam serdecznie
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Musi Pani dać dziecku CZAS. To co osiągnęła Pani w ciągu pół roku do wynik wskazujący na duży potencjał intelektualny Kacperka. Jednak biologia ma swoje prawa. Zmiękczanie głosek jest prawidłowym, typowym etapem nabywania systemu językowego przez dziecko, proszę pozwolić dziecku przejść przez te etapy. Co do czytania to sylaby zamknięte wprowadzamy dopiero, gdy dziecko swobodnie różnicuje otwarte z paradygmatów PA, BA, LA, Ma, SA, ZA, ale najpierw wprowadzamy ćwiczenia odwracania obrazków, to bardzo ważne.
Pani pisze "Już trzy miesiące ćwiczymy", a ja myślę "dopiero trzy miesiące".
Nie mam żadnych wątpliwości, że podjęłą Pani słuszną deczyzję o skróceniu pobytu w przedszkolu francuskim. Przecież uczy Pani Kacperka w domu, w systemie indywidualnym, to oznacza, że uczy się więcej, intensywniej i skuteczniej niż w przedszkolu. Niezależne badania prowadzone we Francji pokazały, że dzieci francuskie są na ostatnim miejscu w Europie, jeśli idzie o czytanie ze zrozumieniem. To efekt głoskowania i złych metod nauczania w przedszkolu.
Kacperek jest Pani dzieckiem, to Pani decyduje, co jest dla niego najlepsze, ani pani w przedszkolu ani samo dziecko nie może wpływać na rozumne decyzje rodzica.
Badam dzieci emigrantów w wielu krajach (w tym tygodniu lecę do Bordeaux) i nie mam wątpliwości, że aby dziecko rozwinęło swoje wszystkie możliwości intelektualne musi rozwinąć jeden system języka w pełni w mowie i w piśmie, by inne systemy mogło poznawać w zasadzie w nieograniczonej liczbie. Dobrze funkcjonujące w języku etnicznym dzieci za granicą uczą się każdego kolejnego języka w tempie zadziwiającym nauczycieli.
Dwa dni w przedszkolu to dość, by Kacperek osłuchał się z językiem.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska