Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Przygotowanie 5-latka w przedszkolu do 1 klasy

Dzień dobry,
Mam 5,5-letnią córkę, która w tym roku jest w przedszkolu z grupą mieszaną 5- i 4-latków. Panią przedszkolankę pytałam, czy dzieci będą miały jakieś książki, bądź ćwiczenia w tym roku, ponieważ w zeszłym roku córka była w tej grupie i 5-latki codziennie coś w nich robiły. Pani odpowiedziała, że w tym roku nie będzie żadnych książek, bo nie mogą być, dokładnie nie powiedziala czemu. Jednak czytałam, że w innych przedszkolach książki w grupach 5-latków są. Pani tłumaczy, że będzie dzieciom dawała ksera do robienia.
Córka ma koleżankę w swoim wieku, która poszła do zerówki w szkole, ma komplet książek i ćwiczenia. Za rok mają się spotkać w jednej klasie, klasie 1, czy brak książek w przedszkolu nie zaważy na przygotowaniu córki do szkoły. Nie chciałabym, żeby córka coś na tym straciła, tym bardziej, że jest marcowym dzieckiem i będzie obowiązek 1 klasy. Przeraża mnie to, jak różnie dzieci mogą być przygotowywane, kiedy przedszkole zapewniało, że program jest taki sam jak w szkolnej zerówce. Jak to możliwe kiedy córka jak na razie w przedszkolu się bawi bez żadnych pomocy dydaktycznych, a jej koleżanka dostaje do domu ksera z ćwiczeniami do zrobienia. Zastanawiam się, czy pozostawienie córki w przedszkolu bylo dobrym posunięciem?

Basia
dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny

dr Agnieszka Sokołowska

Pedagog specjalny

Odpowiedź:

Dzień dobry,

Aktualnie problemy z przedszkolnymi kartami pracy pojawiły się w wielu przedszkolach jako skutek nowym koncepcji, wprowadzanych przez ministerstwo. Pomysły te nie znajdują aplauzu w środowiskach pedagogicznych. Wiele przedszkoli stara się realizować programy mimo tych nowych zaleceń, ale bywa z tym naprawdę różnie. Jeśli chodzi o wyrównany poziom dzieci w klasie pierwszej, to rzadko kiedy tak jest. Dzieci przychodzą z różnych placówek, ich rozwój też przebiega indywidualnie. O kwalifikacji do nauki szkolnej powinien decydować tzw. test dojrzałości szkolnej, który weryfikuje poziom umiejętności dziecka w różnych sferach. Dziecko, które ukończyło zerówkę, powinno m.in. rozpoznawać większość liter, głoskować, przeliczać na konkretach w zakresie dziesięciu, rozpoznawać podstawowe kształty geometryczne, pisać po śladzie, rysować proste rysunki, ciąć nożyczkami, klasyfikować proste zbiory itp. To powinno zostać wypracowane tak w zerówce szkolnej, jak i przedszkolnej.
 
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska
Zobacz inne porady w tematyce: przedszkole, zerówka, program, obowiązek szkolny

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Mam syna który również jako przyszły pierwszoklasista jest w przedszkolnej grupie 5 latków razem z 4 latkami i dziećmi które pierwszy rok są w przedszkolu-4 latki. Decydując że syn zostaje w przedszkolu sądziłam że będzie w zerówce z rówieśnikami przygotowywał się do 1 klasy. Obawiam się że w takiej mieszance dzieci mój syn będzie gorzej przyswajał oraz gorzej przygotowany niż dzieci z zerówki szkolnej. Czy taki układ z mieszaniem dzieci moz

dodany: 2014-09-04 15:45:06, przez: aneta


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć