Dzień dobry,
W grupie mieszanej z przewagą czterolatków przede wszystkim młodsze dzieci zyskują rozwojowo. Stosowana w pedagogice Montessori praktyka, iż dzieci młodsze uczą się od starszych jest dobrym pomysłem. Jednakże nie z tym mamy tu do czynienia. Przypadkowe mieszanie dzieci, które już są w cyklu nauczania przedszkolnego i nagle zostaje zmieniona im grupa, wprowadza chaos. Nie ma wskazań rozwojowych do leżakowania u pięciolatków. Dzieci potrzebują chwili odpoczynku, relaksu w ciągu dnia, jednakże w tym wieku lepiej by miał on postać słuchania bajki czytanej przez wychowawcę czy słuchanej z CD, a nie leżakowania w klasycznym tego słowa rozumieniu. Jeżeli pobyt w pięciolatkach ma oznaczać przygotowanie do nauki szkolnej, oznacza to ogrom pracy. Dzieci kończące tzw. zerówkę powinny m.in. rozpoznawać większość liter, głoskować, dzielić wyrazy na sylaby, przeliczać w zakresie 10. Wymaga to systematycznych ćwiczeń w kartach pracy.
Przed podjęciem decyzji o przeniesieniu, proszę spróbować, czy grupa realizuje taki program. Obecnie wymagania edukacyjne wobec dzieci w szkołach są dość wysokie, także edukacja przedszkolna jest ważna. Warto też poprosić o uzasadnienie na piśmie decyzji o przeniesieniu Ani do grupy dzieci młodszych po 3 latach uczęszczania z inną grupą. Z tego, co rozumiem, nie zapytano Państwa o zgodę, a więzi dziecka z koleżankami zostały rozerwane.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska
Komentarze