Zespół tików
Dzień dobry,
Moja pięcioletnia córka ma zdiagnozowany zespół tików. Napisała Pani, że można zrobić badania genetyczne, gdzie i w jaki sposób mam załatwić sobie skierowanie na te badania? Gdzie mam wysłać włos dziecka, żeby ustalono mi dietę? Obecnie leczymy się neurologicznie, ale żadne leki nie działają. Jesteśmy po badaniu eeg.
Pozdrawiam.
Beata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Z tego, co wiem, skierowanie na refundowane badanie do poradnie genetycznej może wystawić każdy lekarz rodzinny lub specjalista, który ma podpisaną umowę z NFZ. Tiki są charakterystyczne dla zespołu Tourette'a, ale to tylko jeden z objawów i występowanie u dziecka tików niekoniecznie oznacza tę chorobę. U dziecka z tikami warto zawsze poobserwować podłoże psychogenne, emocjonalne, pracować z psychologiem.
Badania włosów wykonuje np. Biomol-Med w Łodzi. U pięcioletniego dziecka wynik powinien być już dość wiarygodny. Badanie daje informacje m.in. o sposobie odżywania oraz ewentualności zatrucia organizmu metalami ciężkimi. Jednakże dieta eliminacyjna czy suplementacja musi być ustalona przez lekarza.
Serdecznie pozdrawiam.
Agnieszka Sokołowska