Droga Pani Mirelo,
Trudności Córeczki nie wynikają jedynie z nieprawidłowo wprowadzanej dwujęzyczności. Dzieci Polaków za granicą powinny najpierw opanować język etniczny zanim pójdą do przedszkola. Zaburzenia emocjonalne opisywane przez Panią mogą być efektem braku komunikacji w grupie przedszkolnej, ale mogą także wskazywać na inne kłopoty. Jeśli będzie Pani w Polsce podczas wakacji, czy świąt radzę konsultację z dr Martą Korendo (kontakt przez www.konferencje-logopedyczne.pl).
Jeśli Córeczka w przedszkolu nie wpada w histerię i wykonuje polecenia wychowawczy, to widać wyraźnie, że są to próby manipulowania Pani zachowaniem.
Kłopoty z powtarzaniem mogą być efektem niedosłuchu (czy było badanie audiometryczne?), ale także kłopotów z kształtowaniem się dominacji stronnej (wybór oka, ucha, ręki i nogi jako dominujących).
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu. Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej z Córeczką to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Sylaby i rzeczowniki oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza" oraz "Trudne głoski" - 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze