Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dwujęzyczna czterolatka

Witam,
Moja córka ma 4 latka i bardzo niewyraźnie mówi lub przekręca wyrazy lub nie potrafi ich wymówić np. zamiast guma często mówi buma, zamiast mamo chce mi się pić mówi mama piciu, zamiast pomoc mówi ponuc. Mieszkamy w Norwegii i córka tutaj jako 2-latek poszła do przedszkola. Gdy miała 3-latka byłam z nią u lekarza na badanie słuchu. Lekarz powiedział, że nie słyszy na 1 uszko i skierował nas do kliniki, tam lekarz stwierdził, że ona słyszy i na tym się skończyło. Łączy dwa języki polski i norweski i czasami na moje pytania po polsku odpowiada po norwesku. Poza mowa rozwija się prawidłowo, ma dobry kontakt z dziećmi, sama się rozbierze i ubierze - czasami prosi o pomoc przy ubieraniu np. butów. W zeszłym roku musiała mieć wyrwane dwa zęby z przodu: dwie jedynki. Wiem, że to też ma wpływ na wymowę i ogólnie mowę. Jak ja mogę jej pomóc w poprawnej mowie? Drugi temat: jest dzieckiem, które przez płacz i krzyk chce postawić na swoim np. nie zobaczysz tej bajki, bo ona nie jest dla ciebie lub nie możesz wyjść w tej bluzeczce, bo jest zimno albo proszę usiąść przy stole i z nami zjeść. Na takie i inne polecenia często reaguje wrzaskiem lub płaczem. Tłumaczę jej, że takie zachowanie nic nie da, ale ona nadal to robi. Rozmawiam z nią często i pytam dlaczego tak robi, czasem odpowie nie wiem. Ale czasem, bo ja tak chce albo to chce. Pytam: uważasz, że jak tak robisz to ci ustąpię? To ona odpowie "tak". Wiem, że córka mnie próbuje i całą moją rodzinkę i swojego starszego brata. Ja jej nie ustępuję, więc czasem po 3 godzinnej walce słownej i 30 razami zaprowadzania ona poddaje się, ale niestety ja już powoli rezygnuję, bo regularne takie zachowanie na słowo NIE mnie zaczyna dobijać i dla świętego spokoju i ciszy zaczynam jej odpuszczać. Proszę o poradę jak ją mogę zmobilizować do przestania robienia hałasu?

Mirela
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Mirelo,

Trudności Córeczki nie wynikają jedynie z nieprawidłowo wprowadzanej dwujęzyczności. Dzieci Polaków za granicą powinny najpierw opanować język etniczny zanim pójdą do przedszkola. Zaburzenia emocjonalne opisywane przez Panią mogą być efektem braku komunikacji w grupie przedszkolnej, ale mogą także wskazywać na inne kłopoty. Jeśli będzie Pani w Polsce podczas wakacji, czy świąt radzę konsultację z dr Martą Korendo (kontakt przez www.konferencje-logopedyczne.pl).
Jeśli Córeczka w przedszkolu nie wpada w histerię i wykonuje polecenia wychowawczy, to widać wyraźnie, że są to próby manipulowania Pani zachowaniem. 

Kłopoty z powtarzaniem mogą być efektem niedosłuchu (czy było badanie audiometryczne?), ale także kłopotów z kształtowaniem się dominacji stronnej (wybór oka, ucha, ręki i nogi jako dominujących).
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu. Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 
    
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej z Córeczką to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Sylaby i rzeczowniki oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza" oraz "Trudne głoski" - 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć