Ataki histerii u 2,5-letniej dziewczynki
Witam serdecznie,
Mamy spory problem z córeczką. Ma 2,5 roku i od jakiegoś czasu w ciągu dnia wpada nam w straszną histerię. Powody tej histerii są różne i znane tylko jej. Przykładowo jak sika na nocniku i wyleci coś poza niego zaczyna się histeria, że ona to wytrze, a jak dajemy jej ręcznik to okazuje się, że nie o to chodzi i biega po mieszkaniu szukając nie wiadomo czego. Podczas tych napadów strasznie się pręży, staje na palcach, zaciska rączki i trzęsie się. Nie pomaga nic. Ani prośba ani groźba czy tłumaczenie. Julia jest bardzo mądrą dziewczynka. Pomaga w domu we wszystkim, sama je, załatwia się i myje zęby. Jedynie mało mówi. Jedyne co się z mieniło u niej to, to że od czerwca nie zajmuje się nią już dziadek, z którym była od stycznia, bo niestety zmarł. Od tego czasu była z nią teściowa, moja mama, a teraz moja siostra. Martwimy się, bo nie wiemy jak mamy się zachowywać i co robić podczas tych ataków. Czytałem, że jest to etap buntu dwulatka. Okey, tylko jak długo może on trwać i jak sobie radzić? Może trzeba się z nią udać do jakiegoś lekarza? Proszę o radę. Z góry dziękuję.
Piotr

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Rzeczywiście Julia jest w wieku, w jakim osławiony bunt dwulatka (a właściwie bardzo często jest to bunt właśnie dopiero dwuipółlatka) daje rodzicom nieźle w kość. Charakterystyczną cechą dzieci 2,5-letnich jest swego rodzaju sztywność w zachowaniu, które opisał Pan bardzo trafnie: "Powody tej histerii są różne i znane tylko jej. Przykładowo jak sika na nocniku i wyleci coś poza niego zaczyna się histeria, że ona to wytrze, a jak dajemy jej ręcznik to okazuje się, że nie o to chodzi i biega po mieszkaniu szukając nie wiadomo czego." Dokładnie tak to działa. Jeśli dwuipółlatek uprze się - ze sobie tylko znanych powodów - że np. dobre jest tylko żółte jabłko, a nie czerwone - to nie ma takiej siły, która jest go w stanie przekonać bez walki, że tak nie jest. To na szczęście mija z czasem i rozwrzeszczane dwuipółlatki zamieniają się w pogodne i harmonijne trzylatki. Taka jest przynajmniej reguła, bo oczywiście rozwój każdego człowieka jest zindywidualizowany, więc bywa że u niektórych pewne etapy trwają dłużej, a u innych krócej. Bardzo ważną cechą rozwoju małych dzieci jest skokowość. Oznacza to, że wbrew rodzicielskim, logicznym oczekiwaniom, maluchy nie idą do przodu w sposób linearny, nadbudowując po prostu nowe umiejętności na już utrwalonych. Skokowość oznacza naprzemienność faz harmonii i buntu, nieładu. Po okresie pogodnym zawsze następuje zburzenie równowagi, co z kolei daje podwaliny do przejścia w kolejny okres harmonijny. Przemiany te w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym zwykle następują w odstępach kilkumiesięcznych, około półrocznych. Po bardziej szczegółowe informacje odsyłam do książek: Ilg, Ames, Baker, "Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat", GWP, Gdańsk; A. Samson, "Książeczka dla przestraszonych rodziców".
Fazy buntu gwałtowniej przebiegają u dzieci o żywym usposobieniu. Stąd też być może to prężenie się i trzęsienie ze złości. Co robić? Warto, - w zakresie możliwym do przewidzenia -  unikać sytuacji, o których Państwo wiecie już z doświadczenia, że konflikt będzie (np. pochować przedmioty, o które mała walczy, a których jej nie wolno ruszać). Wielu epizodom nie da się jednak zapobiec, wówczas proszę się pilnować, by nadmiernie nie tłumaczyć i nie rozwlekać w czasie. Nie wolno też stosować kilku strategii jednocześnie - na zasadzie jak prośba nie działa, to groźba i krzyk. To tylko tworzy dziecku w głowie chaos. To nie pomaga. Pomaga spokój i opanowanie rodziców (wiem, że to bardzo jest trudne). Dobrze przyzwyczajać ją do spokojnego komunikatu typu: "Nie trzeba tak płakać, już spokojnie. Chodź, zaraz coś wymyślimy razem i jakoś to naprawimy" itp. Zachowanie spokoju to podstawa. Jeśli Julia nauczy się dzięki temu uspokajać, zawsze należy ją za to chwalić.
Chciałabym też zwrócić Panu uwagę na kilka innych spraw. Przepięknie Pan pisze o swojej mądrej, samodzielnej córeczce i widać, jak Państwo się o Nią troszczycie. Powinniście Państwo dostrzec, że zniknięcie dziadka, który na stałe się nią opiekował, to nie jest "jedyne" co się zmieniło. To jest bardzo dużo. Małe dzieci bardzo potrzebują przewidywalnego świata i stałego rytmu dnia. W sytuacji, w której nagle zaczęło się nią na zmianę opiekować kilka osób, warto zadać sobie trud, by wspólnie ustalić jak ma wyglądać dzień dziecka i by Julia zawsze wiedziała, kto będzie się nią opiekował i co się będzie działo. To powinno pomóc jej stabilizować te wybuchowe zachowania, bo być może one się intensyfikują i z tego powodu, że tyle się zmieniło, a ona jest zbyt mała by to zrozumieć i nazwać.
Ponadto proszę podgonić rozwój mowy!!!! Polecam zabawy paluszkowe, ciastolinę, mało telewizji, dużo biegania, grania w piłkę, śmiania się i baraszkowania. Mowa rozwija się najlepiej w pozytywnych emocjach i spontanicznych zabawach. Proszę też zwrócić uwagę, czy Julia ma stwarzane warunki, żeby mieć motywację do mówienia. Często popełnianym nieświadomym błędem rodziców i dziadków jest nadmierne "rozumienie", tego co dziecko chce powiedzieć i spełnianie potrzeby zanim dziecko ją wypowie - np. dziecko mówi "yyyy", a opiekun już wie, że to czwarty miś z lewej strony na drugiej półce regału. Hipotetyzuję tu sobie, bo nie wiem, jak jest u Państwa, ale po prostu chcę tylko wzbudzić w Państwu świadomość, że na intensywny rozwój mowy to już ostatni dzwonek. Proszę się temu przyjrzeć.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska