5-latka i brak koleżanek
Witam,
Mam problem z moja córką. Ogólnie jest lubianą dziewczynką, pewną siebie, powiedziałabym "radzącą sobie". Jest jedynaczką. Chodzi do przedszkola już drugi rok. Szybko się zaaklimatyzowała bardzo lubi tam chodzić. Jej grupę w tym roku podzielono (jej najlepsza koleżanka jest w tej drugiej grupie, ale ten problem już zniknął). Córka poszła do przedszkola pod koniec września i od tej pory przejawia się problem braku koleżanki czy przyjaciółki. Dzisiaj ze łzami w oczach powiedziała, że nie chce iść do przedszkola, bo dwie koleżanki (podała imiona) nie chcą się z nią bawić, a inne to mają już swoje przyjaciółki, koledzy też mają swoich przyjaciół. Jak mogę jej pomóc, co zrobić, co powiedzieć, jak zareagować? Mówiłam już o tym Pani przedszkolance, obiecała pomóc i rzeczywiście trochę było lepiej, ale problem znowu się pojawił. Będę wdzięczna za pomoc.
Katarzyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
To, co Pani pisze o charakterze swojej niezależnej i samodzielnej córki, świadczy o tym, że problem z przyjaciółką jest sytuacyjny, a nie osobowościowy. Personel przedszkola powinien zaangażować się w rozwiązanie tej niełatwej dla niej sytuacji. Nie rozumiem, dlaczego przy podziale grupy nie wzięto pod uwagę przyjaźni dziewczynek. Mam nadzieję, że jest jakaś obiektywna przyczyna, typu podział na młodszych i starszych, inaczej nie widzę żadnych powodów, dla których warto rozdzielać zaprzyjaźnione dziewczynki w jednym przedszkolu. Efekty widać gołym okiem po emocjonalnych trudnościach Pani córci.
Moim zdaniem ponowne zwrócenie uwagi wychowawczyni grupy i poproszenie o inicjatywę i stałą pomoc aż dziewczynka odnajdzie się wśród koleżanek, to najlepsza droga. Bardzo dobrze byłoby również, gdyby w sprawę został zaangażowany przedszkolny psycholog lub pedagog. Pomaganie dziecku w takiej sytuacji polega na dyskretnym uwypuklaniu zalet, zwiększających jej atrakcyjność wśród innych dziewczynek. Nie wolno dopuścić do powstania kliki, co czasem zdarza się w grupach przedszkolnych, kiedy grupa dziewczynek zaczyna dokuczać jednej na zasadzie kozła ofiarnego. Wychowawczyni grupy już teraz powinna odbyć rozmowę na osobności z tymi dwiema dziewczynkami na temat zasad bawienia się w przedszkolu, by zdusić problem i odwrócić go na korzyć wykluczonej z zabaw dziewczynki.
Serdecznie życzę, by udało się jak najszybciej pomóc córeczce w jej przedszkolnych  doświadczeniach
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk