Czy to ZA?
Witam!
Mój 10-o letni syn Szymon od jakiegoś czasu "dziwnie" się zachowuje. Kontroluje czas i kalendarz, kilka razy powtarza opowiadając jakieś zdarzenie, które jego zdaniem było bardzo interesujące, zdarza się, iż muszę dobitnie powiedzieć, że usłyszałam co do mnie mówi. Nie potrafi się zająć jedną rzeczą dłużej, z koncentracją też nie jest najlepiej, szczególnie w szkole.
Kiedy trzeba czytać lekturę zawsze zadaje pytanie ile stron, kartek czy rozdziałów. Podczas rozmowy nie utrzymuje kontaktu wzrokowego. Mam wrażenie, że w ogóle się wyłącza, patrzy w inne miejsce robiąc przy tym dziwne miny np. wypychanie językiem policzka. Do tego dochodzą jeszcze obsesyjne drapanie głowy lub okolic intymnych. Proszę mi odpowiedzieć czy to objawy ZA? Dodam jeszcze, że syn ma bardzo bogate słownictwo - jego wychowawczyni jest pod wrażeniem, natomiast skupia się na wybranych przedmiotach - niestety to w-f, informatyka. Na temat dinozaurów i samochodów może rozmawiać zawsze i są to dwie dziedziny, przy których okazuje emocje. Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Julita

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Opisane przez Panią objawy mogą, ale - co podkreślam - nie muszą, oznaczać występowania zespołu Aspergera. Rzeczywiście niespecyficzność, a także późniejsze w stosunku do klasycznego autyzmu występowanie niektórych symptomów, sprawiają że średnia wieku dzieci, u których diagnozuje się ZA wynosi wciąż ok. 10-11 lat. W diagnozie ważna jest historia życia relacjonowana retrospektywnie przez rodziców - proszę się nad tym zastanowić... od kiedy trwa to "od pewnego czasu": bo jeśli od kilku lat (proszę wrócić pamięcią tak do 4-5 r. ż.) to zalecam specjalistyczną diagnozę, lecz jeśli to epizod od kilku miesięcy być może jego źródło jest inne. Tej sytuacji trzeba przyjrzeć się wnikliwie.
Ze wspomnianych przez Panią sytuacji chciałam zwrócić uwagę przede wszystkim na kilka aspektów:
-  bogate słownictwo. U dzieci z ZA jest ono nie tylko bogate, lecz jakby udziwnione, naukowe, "dorosłe". Dzieci te nie rozumieją niuansów konwersacji, ironii, żartów, skrótów myślowych, idiomów - wszystko traktują dosłownie. Nie bez powodu na ich określenie ukuto nazwę "mali profesorowie". Zwykle wcześnie zaczynają mówić pełnymi zdaniami,
- okazywanie emocji przy specyficznych, maniakalnych zainteresowaniach. To prawda. Dzieci z ZA mają swoje pasje, na temat których potrafią godzinami i bez uzasadnienia sytuacyjnego dyskutować, zadręczając rodzinę i osoby postronne. Niemniej muszę nadmienić, że doświadczenie wyniesione z własnej praktyki nauczyło mnie, że akurat tematy samochodów i dinozaurów są nadmiernie utożsamiane wyłącznie z dziećmi z ZA i bywają używane jako słowa-wytrychy, przyczynek do diagnozy. Tak bywa, ale bywa i tak, że to zwykłe pasje zdrowych dzieci,
- maniakalne drapanie się: w ZA pojawia się u dzieci jako stereotypowe zachowanie, służące rozładowaniu napięcia emocjonalnego; może też oznaczać zaburzenia integracji sensorycznej,
- kontakt wzrokowy: watro tu zwrócić uwagę na tzw. dzielenie uwagi, czy Szymek jest w stanie współpracować na zasadzie "raz ty - raz ja", np. podczas wspólnego układania puzzli, obserwacji przyrody itp.,
- silna potrzeba uporządkowania rzeczywistości, przewidywalności (ile stron w książce itp., czy na pewno usłyszałaś co mówiłem?),
- niska koncentracja uwagi, dosyć częsty problem u dzieci z ZA,
- wysoki poziom inteligencji: wielki sekret i siła w pracy terapeutycznej.
Na wszelki wypadek zalecam diagnozę specjalistyczną w kierunku występowania zespołu Aspergera, z nadzieję, że okaże się negatywna.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska