Porady naszych Ekspertów
Asperger? ADHD? AUTYZM?
Witam, mam bardzo ciężki problem z moim synem (w styczniu 7 lat). Chodzi do 1 klasy w Niemczech i ma okropne problemy z rówieśnikami. Tzn. uczy się bardzo dobrze, stwierdzone 138 iQ (ogólne), jest bardziej rozwinięty niż dzieci z 1 klasy. Ale problem jest z kontaktem z rówieśnikami. Podobno na lekcji non stop przeszkadza, popycha dzieci bez powodu, pluje, bluźni (pomimo tego, że nie wie co to znaczy, gdzieś usłyszane), gada non stop, wydaje dziwne dźwięki jak gwizdanie, klaskanie, śpiewanie... Nauczycielka nie daje sobie rady i ja osobiście też jestem wyczerpana psychicznie, bo w domu tych objawów nie ma. Jest pogodnym, usłuchanym dzieckiem. Wykonuje polecenia, trzyma się zasad... Nie wydaje dźwięków (czasami gwiżdże lub śpiewa, nie bluźni, ma przed nami rodzicami respekt). Jesteśmy pod opieką psychologa-psychiatry, który podejrzewa ADHD, ale szkoła podważa tę diagnozę mówiąc, że on ma wewnętrzne problemy (jakby coś w dzieciństwie przeżył i teraz nie może sobie z tym poradzić). Badania na ZA wyszły negatywne, ale jak czytam, te wszystkie info to myślę, że może i to jest to. Od stycznia ma uczęszczać na terapię i do tego zapisałam go do kliniki na codzienną obserwację, bo już tych diagnoz mam dosyć. Nikt nie jest w stanie mi powiedzieć co moje dziecko ma. Po szkole idzie do świetlicy na 5 godzin i tam jest ok (są przypadki, że wyzwie dziecko, że splunie na kogoś, ale dają sobie radę i jest to sporadyczne). Chcą go nawet z lekcji wycofać tzn. tylko 2 godz. dziennie i do domu. Ja i mąż pracujemy i nie jesteśmy w stanie go odbierać jak będzie coś się działo. Bardzo proszę o poradę co możemy jeszcze robić? Ostatnio m powiedział mój syn: dlaczego miałaś mnie w brzuchu jak jestem taki zły? I to mnie zmartwiło, że dziecko jeszcze 6-letnie takie rzeczy mówi. Czyli co się musi u niego w główce dziać? Nauczycielka go kara za wszystko, ale też mówi, że on tego nie robi specjalnie, że to jest u niego impuls i on nawet nie wie, że coś źle zrobił. Ja go karałam na początku, ale po tym jego tekście doszłam do wniosku, że on naprawdę nie wie co robi. Wie, że to jest niedobre, ale nie radzi sobie z tym. Proszę o odpowiedź co możemy jeszcze zrobić w tym kierunku.
Pozdrawiam
Aldona
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
po informacjach od Pani wynika iż synek ma problemy z zachowaniem przy
wysokim ilorazie inteligencji. Trudno mi stwierdzić czy synek ma ADHD
czy ZA - nie widziałam dziecka. Klaskanie i wydawanie z siebie dźwięków
może być powodem zaburzeń sensorycznych, np. nadwrażliwości słuchowej.
Można zrobić synkowi diagnozę w kierunku zaburzeń i integracji bodźców
sensorycznych. Należałoby się przyjrzeć na ile te zachowania są
niezależna od synka - być może są to tiki, Zespól Toureta. Jeżeli w domu
nie ma problemów wychowawczych lub działają konkretne zasady i synek się
ich trzyma to powinno to być cenną wskazówką dla szkoły. Na podstawie
informacji od Państwa wychowawczyni może znaleźć odpowiedni sposób
postępowania. Najlepiej gdyby opierał on się na wzmocnieniach, np. synek
zbierałby czerwone kropki za zachowanie, którego oczekujemy. Za kilka
czerwonych kropek jest nagroda specjalna np. wyjście do kina czy też
inna przyjemność. Same kary działają na synka bardzo niekorzystnie.
Dostaje on złe informacje na swój temat, a jest w tym wieku, że wszystko
przyjmuje i na podstawie tego co usłyszy buduje wiedzę o sobie. Stąd:
"dlaczego miałaś mnie w brzuchu jak jestem taki zły". Zwracając uwagę
dziecka warto mówić nie o nim, ale zachowaniu, np. "nie wolno kopać, nie
podoba mi się to", a nie "jesteś niegrzeczny". Dzieci z trudnymi
zachowaniami wymagają jasnych zasad oraz wzmacniania ich mocnych stron.
Polecam szkolenie dla rodziców oraz specjalistów: Program Carole Sutton
"Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci". Polecam również
książkę pt."Sposób na trudne dziecko" A. Kołakowski, A. Pisula.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze