Problem z 5-latkiem
Jak sobie radzić z córką, która cały czas krzyczy w domu, na wszystko reaguje wrzaskiem, bije 2-letniego brata, nikogo nie słucha, żadne prośby i groźby nie skutkują, wykańcza nas to. Gdy pójdzie do przedszkola jest najgrzeczniejszym dzieckiem w grupie - to słowa jej wychowawczyni - którymi jesteśmy zdumieni, nie wiem o co chodzi, a gdy wraca do domu jest piekło.
Darek

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
proszę się zastanowić czy w domu są jasne dla dziewczynki reguły. Może
być tak, że swoim zachowaniem córeczka woła o Państwa uwagę. Myślę, że
warto byłoby się udać do psychologa, który pokieruje Państwa pracą nad
zachowaniem malutkiej. Na teraz proponuję spróbować popracować trochę
nad relacjami z córeczką. Przez jakiś czas bardzo chwalić ją za wszystko
co robi dobrze lub kiedy się stara. Np. ślicznie rysujesz, o jak ładnie
ułożyłaś misie na półeczce. Chodzi o drobne rzeczy, które na pewno się
zdarzają. Znaleźć czas tylko dla niej bez braciszka np. wspólne wyjście
do kina, na spacer, wspólne gry i zabawy. Poobserwować co będzie się
działo. Jak ona na to zareaguje. Ponadto jako pierwszą wprowadzić zasadę
"Nie wolno bić brata." Wspólnie z córeczką ustalcie taką zasadę. W
nagrodę za dzień bez agresji można przyznawać nagrodę np. złotą
gwiazdkę. Pięć złotych gwiazdek to np. wyjście do kina. Sposobów na
pracę nad trudnymi zachowaniami jest mnóstwo. Trudno mi się rozpisywać.
Myślę, że najważniejsze to zadbać o relację z córeczką.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska