Wrażliwa 5-latka
Dzień dobry,
Moja córka drugi rok chodzi do przedszkola. W przedszkolu bardzo często biega do łazienki, aż panie zwróciły na to uwagę. Tak samo było w tamtym roku, i teraz też się powtarza. Poprzednio trwało to około 3 pierwsze miesiące, później było nieco lepiej. W domu tak często nie chodzi do łazienki. Wiem, że jest wrażliwym dzieckiem, aż za bardzo, wszystko bardzo przeżywa, ale czy mogę jej jakoś pomoc, mam pójść z nią do psychologa? Czy to jest jakaś reakcja na stres? Jest ambitnym dzieckiem, bardzo posłusznym w przedszkolu, wręcz była stawiana przez panią za wzór... Proszę o pomoc, może ja gdzieś popełniam błąd?
Bogusia

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Bogusiu,
Częste korzystanie z toalety rzeczywiście może być reakcją na stres, ale nie oznacza to że ktoś z otoczenia (Pani czy nauczycielki w przedszkolu popełniają jakiś błąd). Mam bardzo mało informacji i trudno mi doradzić co może być przyczyną. Myślę, że warto byłoby się spotkać z nauczycielkami (ale nie w obecności dziecka) i porozmawiać w jakch dokładnie sytuacjach chodzenie to toalety jest nasilone. Może jakaś konkretna aktywość, zadanie sprawia, że córka bardziej się stresuje i chodzi do toalety. Dopiero po znalezieniu przyczyny można się zastanawiać nad rozwiązaniem.
Oczywiście jeśli problem by się nasilał, a częste siusianie występowało również w domu to należy najpierw wykluczyć wszelkie medyczne przyczyny, a dopiero potem zasięgnąć porady psychologa.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak