3-latek w angielskim przedszkolu
Moja córka od ponad roku uczęszcza w Anglii do przedszkola. Przez cały ten okres chętnie uczestniczyła w zabawach przedszkolnych. Od 2 tygodni nie chce chodzić do niego. Myślałam, że może ma stres związany z językiem angielskim, ale panie twierdzą, że nie jest on płynny, lecz radzi sobie. Gdy wychodzimy na podwórko to sama zaczepia dzieci do zabawy, lecz nie zawsze dzieci (w szczególności angielskie) chcą się z nią bawić.
W jaki sposób mogę pomóc jej w zwalczeniu niechęci?
Nadmieniam, iż w domu organizujemy codziennie godzinę zabaw tylko w języku angielskim, podczas których Laura wykazuje duży entuzjazm.
Serdecznie dziękuje za jakiekolwiek wskazówki.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko, aby trzyletnie dziecko poradziło sobie emocjonalnie z dwujęzycznością musi mieć jednoznacznie sprecyzowaną sytuację: w domu język polski (jeśli tata jest Anglikiem to tylko tata może mówić w języku angielskim), a w przedszkolu i na placu zabaw język angielski. Ale Pani także na placu zabaw musi zwracać się do Córki w języku polskim. Bawiąc się z dzieckiem w języku angielskim burzy Pani układ, a także jak sądzę utrudnia Pani naukę j. angielskiego, bo Pani język angielski nie może być dobrym przykładem ze względu na akcent, rytm i słownictwo. Angielskiego może uczyć jedynie rodzimy użytkownik
tego języka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska