Mowa u dziecka z CZR C.D.
Pani Profesor! We wtorek byliśmy na rediagnozie w Warszawie w Synapsis. Niestety nie udało się synkowi \"wyskoczyć\" poza CZR.Na nasze szczęście/ nieszczęście nie spełnia kryteriów autyzmu wczesnodziecięcego ani ZA (ponieważ mowa nie rozwija się prawidłowo). Panie z zespołu diagnozującego Sebcia utrzymały diagnozę CZR bliżej nieokreślone do dalszej obserwacji. Kazano nam się pokazać dopiero za 3 lata. Słuchałam wszystkiego ze skupieniem, ale nie potrafię do końca zrozumieć tej diagnozy, tzn. synek ma autyzm???? czy ma cechy autystyczne? czy to jest jedno i to samo? Czy on ma szanse na \"normalne\" życie???? Jeśli chodzi właśnie o mowę to panie zauważyły, że w przeważającej części jest echolaliczna (tam zaprezentował ją na takim poziomie, w domu mało jest echolalii, chociaż się ona zdarza). Powiedziano nam też, że jak na 3 latka ma zbyt mały zasób słów, że powinien zadawać więcej pytań: po co?dlaczego? co to jest? itd. Jak zapanować nad tą echolalią i zachęcić go do zadawania pytań???? dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie,
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu, powinna Pani udać się na diagnozę do innego ośrodka
diagnostycznego (proszę zobaczyć na stronie www.szkolakrakowska.pl). W
Warszawie jest 6 terapeutek, które diagnozują autyzm nie kierując się
kryteriami medycznymi a rozwojowymi.
Jednak bez względu na to jaka będzie diagnoza (proszę pamiętać, że
autyzm ma różną głębokość i różny zakres) należy natychmiast
rozpocząć terapię.
Za trzy lata objawy będą tak pogłębione, że wtedy
będzie łatwo stwierdzić autyzm.
Zachęcam do zapoznania się z terapią metodą krakowską "Wczesna
diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych -
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Zalecenia do stymulacji:
1. zepsuć telewizor
2. wyłączyć radio
3. wyjąć baterie ze WSZYSTKICH zabawek dźwiękowych
4. rozpocząć stymulację programem "Kocham czytać" - www.we.pl
To najważniejszy czas w życiu Pani Dziecka, od podjęcia
natychmiastowej terapii zależeć będzie całe przyszłe życie Synka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska