Problem z przedszkolem
Witam.
Moja 4 letnia córka nie chce chodzić do przedszkola. Do przedszkola zaczęła chodzić dokładnie 8 listopada 2010. Nie miałam z nią żadnych problemow. Od 3 miesięcy zaczęło się tym, ze nie chce zakładać skarpetek, butów. Mówi, ze ja bolą nóżki, ze skarpetki ja drapią, ze są twarde. Pytam, gdzie najbardziej jej dokuczają, pokazuje paluszki, i na skarpetkach szwy. Nie wiem do końca czy w tym tkwi problem, ale nie sadze. Od dłuższego czasu mówi, że nie lubi chodzić do przedszkola, bo tam jest Bartek. Bartek jest chłopcem bardzo niegrzecznym, zawsze ja bil, kopal i dokuczał. Przestał to robić, ale ona dalej mówi, ze go nie lubi, że nie chce się z nim bawić i nie chce chodzić do przedszkola, bo on tam jest. Wypytuję ją czy jej dokucza, ona mówi, że tak bo on ciągle chce się z nią bawić, a ona nie chce.
Maja moja córka zrobiła się bardzo nerwowa, obgryza paznokcie u rak i nawet u nóg, krzyczy, tupie nogami. Zaniepokoiło mnie również to, że jak stoi w kącie, bo jest niegrzeczna albo stoi tam ponieważ uderzyła swoja 6 letnia siostrę to wtedy strasznie krzyczy. Mówi, że nie cierpi nas - rodziców, nie cierpi tego Bartka, ze nie lubi swojej siostry. Strasznie wtedy jest zła. Ja rozumiem, że to jest bunt, bo stoi w kącie za karę.
Od 2 tyg nie chce chodzić spać, mówi ze nie lubi spać. Pytam dlaczego nie chce, dlaczego nie lubi - odpowiada krótko - bo będą jej się śnic koszmary. Nie opowiada o tych snach, ale na pewno coś złego jej się śni, bo płacze w nocy, krzyczy MAMA. Ostatnio narysowała coś - pytam się córki, co to jest - odpowiada potwor. Naprawdę wygląda jak potwor. Jest w kształcie stopy, ma 3 oczu i szeroko otwarta buzię z mnóstwem ostrych zębów. Wygląda okropnie. Przeraziło mnie to. Maz mówi, że to jest chyba stopa, narysowała potwora w kształcie stopy, że ma wstręt do skarpetek, które jej przeszkadzają.
Naprawdę nie wiem w czym tkwi problem, proszę o pomoc, jestem zrozpaczona i brakuje mi siły.
Nie napisałam nic o nauczycielce Mai. Zbyt dużo nigdy nie mówiła o mojej
córce, powiedziałam jej o moich obawach, a ona przyjęła tylko do wiadomości i powiedziała, że nie zauważyła nic niepokojącego w zachowaniu mojej córki.
Proszę o szybka pomoc.
Dziękuję.
Pytanie przesłała Pani Magdalena

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Magdo,
W pierwszej kolejności pomyślałam, że być może wskazane byłoby badanie Integracji Sensorycznej. Opisywane objawy sugerują występowanie zaburzeń sensorycznych, które mogą imitować inne zachowania typu zaburzenia emocjonalne. Inną sprawą jest, że bunt i niechęć Pnia córeczki do chodzenia do przedszkola pojawił się w czasie spodziewanego kryzysu i stale trwającego okresu adaptacyjnego. W takich sytuacjach najlepiej sprawdza się konsekwencja w prowadzaniu dziecka do przedszkola. Czasem jednorazowe poddanie się prośbom i płaczom dziecka powoduje, że ich siła i intensywność nasila się oraz zwiększa. Proszę też unikać wypytywania dziecka o Przedszkole - niekiedy w sposób zupełnie nieświadomy zadajemy pytania sugerując odpowiedź, którą szybko chwytają dzieci. Te powtarzając głośno taką odpowiedź, bez względu na jej wiarygodność, zaczynają w nią wierzyć.
Jeśli zaś chodzi o potwora - to warto to wykorzystać i wypytać dziecko co to za rodzaj potwora, kiedy się pojawia, co lubi robić, jak można go pokonać, czy jest ktoś kto może go pokonać itd..... takie rozmowy często pomagają dziecku "oswoić" potwora co w konsekwencji prowadzi do ograniczenia odczuwanego lęku i napięcia emocjonalnego.
Pozdrawiam
Marta Pałuba