Stres u 5-latki
Dzień dobry,
mam 5,5letnią córkę, która chodzi do przedszkola. Miewa czasami gorsze dni, ale ogólnie bardzo lubi chodzić do przedszkola. Niestety zauważyliśmy, że mała stresuje się sytuacjami, które nie są codziennością np; jakieś przedstawienie w przedszkolu, wyjazd do kina z dziećmi itp. Od września chodzi na dodatkowe zajęcia z baletu (sama chciała chodzić, nie było żadnego przymuszania). Niestety gdy pojawia się w oddali myśl o większych występach mała zaczyna straszliwie panikować. Dochodzi nawet do tego, że dostaje 38,8 temperatury, boli ją brzuch, głowa a nawet zdarzyło się, że wymiotowała.
Oczywiście po występach, wyjazdach, przedstawieniach wszystko wraca do normy. Jak możemy pomóc jej zwalczyć ten stres?
Mała bardzo lubi się uczyć, pisze, czyta, dodaje i odejmuje na poziomie 50 jest bardzo bystra ale niestety obawiam się, czy ta strona psychiczna i emocjonalna nie jest w tym wieku ważniejsza. Musimy podjąć decyzję czy od września idzie do I klasy czy zostaje w zerówce. I mimo, że wiem,że ona chciałaby iść do szkoły mam duży dylemat.
Bardzo proszę o sugestie jak możemy pomóc córce. Dziękuję za odpowiedź
Pytanie przesłała Pani Justyna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Justyno,
Odczuwanie stresu w sytuacjach konieczności publicznych występów czy też odnalezienia się w sytuacji grupowej jest dość naturalne i powszechne u dzieci. Proszę się zastanowić jakiego rodzaju działania przynoszą Pani córce ulgę? co pozwala jej się zrelaksować? Jeśli takie techniki uda się Pani wyłapać proszę z córeczką trenować je przed każdą stresującą ja sytuacją. W ten sposób wyrobi Pani u dziecka nawyk samodzielnego rozładowywania odczuwanego napięcia. Jeśli tego typu działania nie będą przynosiły żadnego efektu, a reakcje będą się utrzymywały warto zastanowić się na możliwością odłożenia na nieco późniejszy czas konieczność publicznych występów. Zdarza się bowiem, że tego typu stres mija wraz z wiekiem. Jeśli zaś chodzi o decyzję dotyczącą szkoły zalecam wykonanie badania dojrzałości szkolnej, które pozwoli ocenić przygotowanie Pani córki na spotkanie ze szkołą nie tylko pod kątem umiejętności poznawczych ale również emocjonalnych czy społecznych. Warto przy okazji takiego badania przekazać informacje osobie badającej o charakterystycznych reakcja Pani córeczki na stres tak by mogły być one uwzględnione w badaniu.
Pozdrawiam
Marta Pałuba