Już po raz szósty Wrocławski Teatr Lalek zaprasza swoich Widzów na Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci. Czas oczekiwania na tę edycję był wyjątkowo długi. W latach 2020-21 ze względu na pandemię organizatorzy musieli dwukrotnie podjąć decyzję o przełożeniu Przeglądu na spokojniejszy i bezpieczniejszy czas.
Trudno było przewidzieć, że ten ostatecznie nie nadejdzie, i że 6. edycja będzie się odbywać w cieniu wojny. Mimo to Dyrekcja i Zespół WTL wierzą, że teatr –
ze swoją siłą i mocą zmieniania świata – jest potrzebny w każdych czasach, i że warto się w nim spotykać – nie po to, by o świecie zapomnieć, ale by o nim w bezpiecznej przestrzeni rozmawiać.
Główną ideą organizowanego od 2013 r. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci pozostaje prezentacja najciekawszych spektakli dla dzieci i młodzieży, wystawianych w ostatnich latach w polskich – i nie tylko – teatrach. Tytułowy „nowy teatr” organizatorzy rozumieją jako sięganie przede wszystkim do współczesnej dramaturgii i nowatorskich form inscenizacyjnych. Podczas 6. edycji Przeglądu zaprezentowanych zostanie 14 różnych spektakli z kraju i z zagranicy (dotąd niegranych w Polsce).
W programie znajdą się widowiska dla dzieci we wszystkich grupach wiekowych: od „najnajów” (0-3 lat) po nastolatków. Hasłem przewodnim tej edycji jest „poszerzenie pola lalki”, a jej celem jest zapoznanie Widzów z bogactwem nowoczesnych form animacji oraz efektami przemian, zachodzących w tym polu w ostatnich latach. Teatr lalek coraz bardziej się otwiera: nie tylko pojawiają się nowe pomysły na formy, ale również klasyczne formy „grają” w niedostępnych dla nich dotąd gatunkach.
W ramach 6. edycji Przeglądu na deskach Wrocławskiego Teatru Lalek pojawi się aż 11 przedstawień prapremierowych („Gipsowa kraina”, „O czym szepcze las” „Ciuf, ciuf! Hau, hau!”, „Cztery pory roku”, „Odmęt”, „Rutka”, „Kluk”, „Królestwa” i „Wielki Zły Lis” oraz dwie realizacje z udziałem Kazia Sponge’a – jednej z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych w Polsce lalek teatralnych).
W programie nie zabraknie jednak reinterpretacji klasyki; widzowie będą mogli zobaczyć „13 bajek z królestwa Lailonii” – spektakl lalkowy na podstawie bajek filozoficznych Leszka Kołakowskiego – czy musical „Akademia pana Kleksa” z udziałem zawodowych aktorów i dzieci. Pracując nad tą edycją, Wrocławski Teatr Lalek postanowił także zacieśnić współpracę z wrocławskim Wydziałem Lalkarskim krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, który w tym roku obchodzi swoje 50-lecie. Dzięki temu w programie Przeglądu znalazły się aż trzy spektakle zrealizowane przez studentów tej uczelni: „Czarownice objaśniają świat – polskie legendy”, „Pomiłość” oraz „Historia roku”.
Przegląd Noewgo Teatru dla Dzieci nie jest i nigdy nie był wydarzeniem branżowym, ale przede wszystkim świętem dzieci i młodzieży – dlatego też zwykle łączony jest z obchodami Międzynarodowego Dnia Dziecka. Tak jest i w tym roku. Każdego dnia w Ogrodzie Staromiejskim odbędą się bezpłatne interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, a w weekend – niebiletowane spektakle plenerowe.
Po przedstawieniach dla starszych dzieci odbędą się spotkania z twórcami
i aktorami. Teatr przygotował także specjalne propozycje dla rodzin z Ukrainy: spektakle i warsztaty z wprowadzeniem lub tłumaczeniem na język ukraiński. W programie Ogrodu Sztuk znalazły się ponadto warsztaty dostosowane do potrzeb osób g/Głuchych.
SPEKTAKLE:
CZTERY PORY ROKU (1+), Miejski Teatr Miniatura, Gdańsk
Reżyseria: Tomasz Maśląkowski
data: 28.05 I 12:00
Spektakl dla dzieci od 1 roku życia i bliskich im dorosłych. Podczas przedstawienia widzowie wyruszają w podróż odbywającą się w rytmie następujących po sobie pór roku, podczas której mogą doświadczyć świata natury, jego dźwięków i barw, odbieranych wszystkimi zmysłami.
"Cztery pory roku" to autorski spektakl dobrze znanego w teatrze najnajowym Tomasza Maśląkowskiego, którego przedstawienia są świetnie odbierane zarówno przez małych widzów, jak i towarzyszących im dorosłych. Bawią abstrakcyjnym humorem dzięki wykorzystaniu m.in. przedmiotów codziennego użytku, i w ten sposób oswajają z teatralnym sposobem budowania świata oraz pobudzają wyobraźnię.
CIUF, CIUF! HAU, HAU! (2-5), Naivni divadlo Liberec, Liberec (Czechy)
Tytuł oryginalny: „Šššš. Šššš. Hůůů. Haf!”
Reżyseria: Michaela Homolová
data: 28.05 I 11:00 i 12:30
Był sobie raz jeden piesek. I była sobie pewna suczka. On całymi dniami pilnował swojego ogrodu, a ona biegała za płotem, dopóki pan nie przywołał jej gwizdnięciem. I jak to bywa w życiu, nie tylko psim, tych dwoje zakochało się w sobie. Niestety oddzielał ich wysoki płot. I kiedy już piesek znalazł sposób, żeby dołączyć do ukochanej, pan zabrał ją do samochodu i odjechali. Dokąd? Tego dowie się piesek, kiedy za swoją ukochaną wyruszy… koleją.
Twórcy spektaklu „O Baranku, który spadł z nieba”, prezentowanego na 5. Przeglądzie Nowego Teatru dla Dzieci, stworzyli tym razem pełną ciepła i humoru opowieść o miłości. Przedstawienie otrzymało nagrodę prestiżowego pisma „Divadelne Noviny” w kategorii najlepsze przedstawienie teatru lalkowego i alternatywnego.
O CZYM SZEPCZE LAS (2-4), Art Fraction Foundation i Teatr Animacji, Poznań
Reżyseria: Alicja Morawska-Rubczak
data: 29.05 I 13:00 i 14:30
Spektakl jest zaproszeniem do wsłuchania się w historie, które chce opowiedzieć nam las. W sposób poetycki – na poziomie słowa, dźwięku i obrazu – zaprasza widzów w różnym wieku do poznania bogactwa świata drzew i ich mieszkańców. Piękne animowane lalki, intrygujące obrazy i wizualizacje, zaskakujące dźwięki - to wszystko sprawi, że poczujecie magię lasu i nabierzecie ochoty na leśny spacer z jeszcze bardziej otwartymi oczami, uszami i sercem.
Główną inspiracją dla twórców były książki Simony Kossak i Petera Wohllebena – autorów, którzy zarówno dzieci, jak i dorosłych potrafią fascynować i porywać opowieściami snutymi o lesie i jego mieszkańcach. Spektakl powstał jednak przede wszystkim z fascynacji byciem w lesie na co dzień, bacznego przyglądania się zachodzącym w nim zmianom oraz – co w obecnym czasie niezwykle cenne – sile i poczuciu stabilności, które daje nam kontakt z naturą.
AKADEMIA PANA KLEKSA (6+), Miejski Teatr Miniatura, Gdańsk
Spektakl podstawie powieści Jana Brzechwy „Akademia pana Kleksa”
Reżyseria: Agnieszka Płoszajska
Inauguracja 6. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci
data: 28.05 I 16:00
Pan Kleks, szalony i jednocześnie mądry nauczyciel, najlepiej wie, jak uruchomić wyobraźnię swoich uczniów. A to ona przecież jest kluczem do szczęścia, bo pozwala spojrzeć na zwykłe rzeczy w nowy sposób. Przekonuje się o tym Adaś Niezgódka, który trafia do Akademii z poczuciem, że ma „gliniane ręce” i niewielki może być z niego pożytek. Dzięki Kleksowi odkrywa potencjał, który drzemie w odważnym podążaniu za najdziwniejszymi nawet pomysłami, co daje mu siłę, by iść własną drogą. Własną drogą nie idzie za to Alojzy. To sztuczne „dziecko doskonałe”, zaprogramowane, by bezkrytycznie realizować ideały swojego ojca, Filipa.
Towarzysząc Adasiowi w jego przygodzie każdy widz – mały i duży – będzie miał okazję do zastanowienia się, czy przypadkiem nie zdarza mu się zachowywać jak robot. Pan Kleks inspiruje nas, by częściej pytać „co by było gdyby”, chociaż pewnie guzik o tym wiemy. A co by było, gdyby zwykły guzik otwierał kolejne furtki do niezwykłych bajek, w których wszystko jest na niby? Wszystko prócz tego, co czujemy. Na szczęście.
Spektakl przygotowany przez zespół składający się z aktorów Miniatury i dzieci.
WARSZTAT WPROWADZAJĄCY DO SPEKTAKLU (6+)
Monika Tomczyk / Miejski Teatr Miniatura, Gdańsk
SALA WARSZTATOWA_3
data: 28.05 I 14:30-15:45
cena: wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
GIPSOWA KRAINA (4+), Divadlo Drak a Mezinárodní institut figurálního divadla o.p.s., Hradec Kralove (Czechy)
Tytuł oryginalny: „A na noze pevnina”
Pomysł i reżyseria: Dominika Spalkova oraz zespół
data: 29.05 I 14:00
„Gipsowa kraina” to historia dziewczynki, która kocha skakać i tańczyć. Niestety pewnego dnia musi się zatrzymać. Na nodze ma gips! Na szczęście ma też wyobraźnię, dzięki której gips zamienia się w magiczną krainę.
Aktorce kreującej główną rolę towarzyszy artystka plastyczka, która na żywo tworzy kolejne rysunki składające się na scenografię spektaklu. Muzykę do przedstawienia skomponował kultowy duet DVA, czyli Barbara Kratochvilova i Jan Kratochvil.
JA, BAŁWAN (8+) Teatr Animacji, Poznań
Reżyseria: Artur Romański
*spektakl z wprowadzeniem w j. ukraińskim
*po spektaklu spotkanie z twórcami
data: 29.05 I 16:00
Jak przeżyć całe życie w jedną noc? Jak upchnąć wszystkie zachwyty, odkrycia i piękno tego świata w paru godzinach, które zostały do odwilży? Bałwan jest jak wielkie dziecko, pragnie żyć do granic możliwości i zdaje się nie myśleć o nieuchronnym końcu. A za towarzysza obrał sobie Marchewkę, co wbrew pozorom nie jest oczywiste: Bałwan kipi radością, Marchewka jest zgorzkniałym i wiecznie niezadowolonym typem, który cudem uniknął śmierci w rosole. Początkowo Bałwanowi i Marchewce trudno jest się dogadać. Są jednak zdani na siebie – wszak Marchewki losem jest bycie bałwanim nosem – i zaczynają łapać nić porozumienia. Ta niespodziewana i trudna przyjaźń nauczy ich (a być może i nas) jak cieszyć się życiem, radzić sobie z przemijaniem, a także... jak uniknąć nieuniknionego.
Spektakl powstał na podstawie sztuki, którą Malina Prześluga napisała na zamówienie Wrocławskiego Teatru Lalek. Premiera pod tytułem „Może morze” miała miejsce na Scenie Kameralnej WTL w 2015 roku.
KAZIO SPONGE SHOW. PALEC POD BUDKĘ! spektakl plenerowy (3+), Fundacja Proces Postaci, Wrocław
Reżyseria: Anna Makowska-Kowalczyk, Grzegorz Mazoń
data: 29.05 I 17:30
Wyobraź sobie, że jedziesz na rollercoasterze, w którym nie ma pasów bezpieczeństwa, ale nikomu nic się nie dzieje. Bo nie ma grawitacji. Ani uziemienia, zasad dynamiki Newtona, przyciągania, czarnych dziur. A świat działa według dziecięcej logiki.
„Kazio Sponge Show. Palec pod budkę!” to familijny spektakl, w którym rządzi Kazio – 6-letni gaduła i ważniak. Kazio zaprasza widzów do swojego świata, by wspólnie zmierzyć się z dziecięcymi problemami: Po co nam wyobraźnia? Jak jej używać? Czy każdy musi być superbohaterem?
Dziecięcy pokój skrywa tajemnice, które wspólnie odkryjemy.
Kaziowi towarzyszy Mazi – mltiinstrumentalista i przyjaciel – magik, który mając jedynie dwie ręce i looper, potrafi zrobić muzykę z linijki, puszki Coca-Coli, lakieru do włosów, podczas gdy ty myślisz, że gra dla ciebie cały band. Interakcje z publicznością i spora ilość improwizacji sprawiają, że każde spotkanie z Kaziem i Mazoniem wgniata w fotel i poprawia humor.
13 BAJEK Z KRÓLESTWA LAILONII (10+), Teatr Lalki i Aktora, Wałbrzych
Spektakl na podstawie książki Leszka Kołakowskiego „13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych”
Reżyseria: Marta Streker
*spektakl z wprowadzeniem w j. ukraińskim
*po spektaklu spotkanie z twórcami
data: 30.05 I 9:30
W tytułowej Lailonii życie rządzi się własną logiką: wyrośnięty na plecach garb może przejąć władzę nad człowiekiem. By zachować piękno twarzy, zamyka się ją w kuferku. Naleśniki są ludzkich rozmiarów, a ze wstydu można nawet zniknąć.
„13 bajek...” to adaptacja książki wybitnego filozofa Leszka Kołakowskiego. Krótkie powiastki filozoficzne, w których rozważa się różne problemy i postawy etyczne, to tak naprawdę historie o absurdach naszego życia codziennego, skomplikowanych relacjach z otoczeniem, roli Boga i sprawowaniu władzy.
Wałbrzyski spektakl Marty Streker przypomina surrealistyczną fabrykę mechanizmów myślenia, pełną abstrakcyjnych bohaterów. Łączy filozofię z nieograniczoną wyobraźnią ludzką. Z ironią i poczuciem humoru naświetla sprawy ważne: poszukiwanie sensu, ludzkie zachowania i przyzwyczajenia. A wszystko to zamknięte jest w formie, w której niczym w fabryce trwa nieustanny ruch i schematyczne, powtarzalne działania.
RUTKA (10+), Teatr Lalek ARLEKIN im. Henryka Ryla, Łódź
Przedstawienie oparte na książce Joanny Fabickiej „Rutka"
Reżyseria - Karolina Maciejaszek
*spektakl z wprowadzeniem w j. ukraińskim
*po spektaklu spotkanie z twórcami
data: 30.05 I 11:00
Obsypane nagrodami przedstawienie oparte na książce łodzianki Joanny Fabickiej pt. „Rutka”. Powieść – nagrodzona w 2016 roku nagrodą literacką polskiej sekcji IBBY – w poetycki, surrealny i niepozbawiony poczucia humoru sposób przybliża dziecięcemu czytelnikowi obraz życia w łódzkim getcie. Spektakl grany był w placówkach edukacyjnych znajdujących się na terenie niegdysiejszego getta, w miejscach opisanych w książce.
Bohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i zaczyna poznawać miasto z innej perspektywy, dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką, Rutką. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka, a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżyje emocjonalną podróż w przeszłość.
Opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia.
WARSZTAT WPROWADZAJĄCY DO SPEKTAKLU (10+)
Justyna Rogowska / Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla, Łódź
data: 30.05 I 10:00
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
KRÓLESTWA (3+), Teatr Lalek Guliwer i Teatr 21, Warszawa
Reżyseria: Justyna Sobczyk
*po spektaklu spotkanie z twórcami
data: 31.05 I 10:00
Przedstawienie, które powstało w koprodukcji z Teatrem 21, jest pierwszym w historii Teatru Guliwer spektaklem, stworzonym dla osób o różnych wrażliwościach sensorycznych, w tym dla osób w spektrum autyzmu. Spektakl powstał na podstawie historii wymyślonych i zilustrowanych przez aktorkę Teatru 21 Martę Stańczyk podczas pierwszej fali pandemii. Materiały te stały się dla twórców spektaklu inspiracją do spojrzenia na świat każdej istoty jak na osobne królestwo. Fabuła jest pretekstem do uważnej obserwacji naszej planety, dostrzegania potrzeb i różnorodności jej mieszkańców.
Eustachia – królowa Wenus od dawna lubiła oglądać Ziemię i jej mieszkańców. Zachwycało ją, że żyje tu tyle istot i dla każdego jest miejsce. Teraz królowa przygląda się siostrom zakonnym, Bernardecie i Klementynie. Pewnego dnia zamykają one drzwi na klucz i wyruszają w podróż balonem. Zabierają ze sobą mądrą owcę o imieniu Kostka. Wznoszą się pod chmury i czują się szczęśliwe jak ptaki. Podczas lądowania w parku widzą słynnego pawia Waleriana – opiekuna marzeń i snów, który jeszcze nie raz będzie pojawiał się na ich drodze.
WARSZTAT DO SPEKTAKLU (3+)
Justyna Czarnota, dramaturżka spektaklu
data: 31.05 I 11:15
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
WIELKI ZŁY LIS (5+) Teatr Lalek ARLEKIN im. Henryka Ryla, Łódź
Reżyseria: Agata Kucińska
*spektakl z wprowadzeniem w j. ukraińskim
*po spektaklu spotkanie z twórcami
data: 31.05 I 11:00
Światowa prapremiera teatralna, zrealizowana na podstawie bestsellerowego komiksu autorstwa Benjamina Rennera. Książka była jednym z najpopularniejszych francuskich komiksów dla młodych - ale nie tylko – czytelników ostatnich lat.
Tytułowy wielki zły lis bardzo chciałby siać postrach i trząść całym lasem, jednak zupełnie mu to nie wychodzi. Każda próba polowania kończy się fiaskiem i upokorzeniem, a sam lis jest pośmiewiskiem całej okolicy, szczególnie kur. Bezradny i wciąż głodny (bo jak długo można jeść samą rzepę) daje się namówić prawdziwemu drapieżnikowi - wilkowi – na z pozoru genialny plan. Po co polować na kury i ryzykować życie, skoro można ukraść jajka, a następnie odchować pisklaki, żeby zrobiły się tłuściutkie, i już – posiłek gotowy! Jednak to, co w teorii brzmi dobrze, w praktyce będzie oczywiście bardzo trudne... a także niesłychanie zabawne.
Historia porusza wiele ważkich tematów: przyjaźń, poszukiwanie swojej tożsamości i swojego miejsca w świecie, poświęcenie i nieograniczona moc macierzyńskiej miłości. Wykorzystane w spektaklu formy zostały zaprojektowane według dziecięcych rysunków, wyłonionych w ramach konkursu plastycznego na projekt lalki teatralnej.
WARSZTAT WPROWADZAJĄCY DO SPEKTAKLU (5+)
Justyna Rogowska / Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla, Łódź
data: 31.05 I 10:00
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
KLUK (8+), Teatr Animacji, Poznań
Reżyser: Artur Romański
*spektakl z wprowadzeniem w j. ukraińskim
*po spektaklu spotkanie z twórcami
data: 1.06 I 10:00
Prosta historia z muzyką na żywo. Czarny kruk o mrocznym imieniu Kara Boska należy do znamienitego rodu kruków, które od pokoleń z dumą i wśród łez rozpaczy zwiastowały śmierć żywym istotom. Kara Boska jest młodym ambitnym adeptem sztuki zwiastowania, jednak ma dość istotny problem: wadę wymowy! Kara Boska nie wymawia „r”. A zwiastowanie „śmielci i globu” przez „czalnego kluka” może budzić w najlepszym razie szereg nieporozumień, w najgorszym zaś politowanie i śmiech.
Kruk-Kluk dostaje od swojego wuja ostatnią szansę. Ma skutecznie nazwiastować co trzeba pierwszemu napotkanemu stworzeniu. I tak się akurat składa, że tym stworzeniem jest pogrążony w depresji Ślimak. Co wyniknie ze spotkania tych dwojga? My – twórcy – wiemy jedno. Świat obojga zadrży w posadach i stanie na głowie, a niemożliwe stanie się możliwe. Będzie śmiesznie i strasznie, refleksyjnie i głupio-mądrze, czyli tak jak lubimy najbardziej.
WARSZTAT DO SPEKTAKLU (8+)
Agata Drwięga / Teatr Animacji, Poznań
data: 1.06 I 11:30
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
ODMĘT (10+), Fundacja Teatr Rzeczy, Warszawa
Reżyseria: Marek Idzikowski
data: 1.06 I 11:30
Spektakl powstał jako egzamin w ramach zajęć „Technika pracy z aktorem – sceny lalkowe” w V semestrze na kierunku reżyserii Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku w 2019 r. i został nagrodzony Grand Prix 9. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie.
Najtrudniej napisać pierwsze zdanie. Podobnie jak trudno jest podjąć dojrzałą decyzję. Wszystko wymaga odwagi, ryzyka.
Trzeba się spakować. Ruszyć. A co, jeśli toniemy w odmętach myśli, skojarzeń i niepewności? Czas upływa i jeżeli nie wykonamy pierwszego kroku, grozi nam szaleństwo. Czasem jednak niepewność zabiera nas w prawdziwą podróż – tę, w której spotykamy siebie, zadajemy sobie najcelniejsze pytania, a odpowiedzi pojawiają się samoistnie. „Odmęt” to impresja na temat „Przygód Sindbada Żeglarza” z „Baśni 1001 nocy” – tworzona na oczach widzów iluzja wiary w życie pozornie bezwartościowych przedmiotów. Refleksja nad tym, że zgubić się – to odnaleźć właściwą drogę.
WARSZTAT WPROWADZAJĄCY DO SPEKTAKLU dla całej widowni (10+)
Marek Idzikowski / Fundacja Teatr Rzeczy, Warszawa
data: 1.06 I 10:30
wstęp wolny
KAZIO SPONGE TALK SHOW. REAKTYWACJA (16+), Wrocławski Teatr Lalek i Fundacja Proces Postaci, Wrocław
Reżyseria: Anna Makowska-Kowalczyk, Grzegorz Mazoń
data: 28.05 I 18:30, 1.06 I 19:00
Znany z tego, że jest znany Kazio Sponge wciela się po raz kolejny w samego siebie i prowadzi widzów jak po sznurku w zakamarki swojej jaźni. Nie przebierając w słowach, komentuje kondycję człowieka. Dorosłego człowieka. Bazą spektaklu jest kalendarz, a dokładnie najważniejsze wydarzenia i święta. Rok z życia Polaków widziany oczami dziecka?
Spektakl ma formułę lalkowego koncertu z autorskimi piosenkami połączonego ze stand up’em. Kaziowi na scenie towarzyszy Grzegorz Mazoń – autor muzyki, kompozytor, multiinstrumentalista, który na żywo tworzy oryginalne aranże, bazując na możliwościach loopera. Duża dawka humoru, absurdu, muzyka na żywo, improwizacja, interakcja z widzem sprawiają, że każde spotkanie z Kaziem i Mazoniem pozwala choć na chwilę oderwać się od rzeczywistości, nabrać dystansu oraz odpocząć.
Spektakl jest kontynuacją serialu teatralnego dla dorosłych pt. „Kazio Sponge Talk Show”, granego we Wrocławskim Teatrze Lalek w sezonie 2018/2019.
OGRÓD SZTUK:
Ogród Sztuk to blok bezpłatnych interdyscyplinarnych warsztatów artystycznych, które odbywają się każdego dnia Przeglądu w Ogrodzie Staromiejskim.
Hasło Ogrodu w tym roku to także „poszerzenie pola lalki”. Do przeprowadzenia warsztatów w tej edycji Wrocławski Teatr Lalek zaprosił osoby działające na obrzeżach teatru lalek lub na styku teatru lalek i innych dziedzin sztuki, korzystające w swojej pracy z języka lub estetyki teatru lalek, ale twórczo je przetwarzające. Organizatorów szczególnie interesują działania przełamujące wciąż żywe stereotypy dotyczące teatru lalek jako teatru opartego na klasycznych technikach, wychodzącego od tekstu, nieufnego wobec nowych technologii, teatru, którego wartość mierzy się liczbą lalek i sprawnością ich animacji.
Drugim nurtem są autorskie zajęcia stworzone specjalnie na zaproszenie Wrocławskiego Teatru Lalek przez pedagogów z innych wrocławskich instytucji kultury oraz wrocławskich artystów niezależnych. Warsztaty łączą dziedzinę, którą prowadzący zajmują się na co dzień, z hasłem "lalka", rozumianym jako lalka teatralna / obiekt / animant.
Trzeci nurt to warsztaty do spektakli prezentowanych w ramach Przeglądu. Po sześciu przedstawieniach gościnnych odbędą się warsztaty kontekstowe do spektakli, przygotowane i przeprowadzone przez pedagogów z tych samych instytucji, w których powstały spektakle. Celem tego pomysłu jest nie tylko prezentacja różnorodnych działań edukacyjnych, reprezentujących różne myślenie o pedagogice teatru, ale też zwrócenie uwagi na znaczenie samej pedagogiki. Zapraszanie na festiwal przedstawień wraz z towarzyszącymi im działaniami warsztatowymi – dotąd zupełnie niepraktykowane – to wyraz przekonania Wrocławskiego Teatru Lalek, że działania edukacyjne są równie ważne jak artystyczne, a praca pedagogów teatru zasługuje na większą widoczność i mocniejszą obecność w polu teatru dla dzieci i młodzieży.
JAK SPRAWIĆ, BY BRYŁY OŻYŁY (1-3), Monika Dąbrowska-Jarosz
data: 28.05 I 13:00, 29.05 I 11:00
czas: 50 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
MIGRAJKI. TU ŚWIAT! (3-5), Monika Jeszke, Madi Rostkowska
Warsztaty z tłumaczeniem PJM
data: 28.05 I 17:00, 29.05 I 17:00
czas: 60 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
W MAŁYM PALCU (3-5), Barbara Pasterak
Warsztaty z tłumaczeniem PJM
data: 29.05 I 12:00
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
POWIĘKSZALNIA (6-8), Barbara Pasterak
Warsztaty z tłumaczeniem PJM
data: 28.05 I 14:00
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
OPOWIEŚCI ZE ŚWIATŁA I CIENIA (6-8), Sebastian Siepietowski
data: 29.05 I 12:00
czas: 120 min. z przerwą
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
TANIEC PRZESTRZENI (6-10), Agnieszka Gola, Patrycja Mazurek / Muzeum Architektury we Wrocławiu
data: 1.06 I 11:00
czas: 90 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
SUPERANIMSY (7-10), Monika Reks
data: 28.05 I 15:00
czas: 90 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
ODKRYJ EMOCJE (7-10), Karolina Suchodolska
data: 29.05 I 11:00 * warsztat tłumaczony na j. ukraiński, 29.05 I 14:00, 30.05 I 10:00
wstęp wolny ( konieczna rezerwacja miejsc)
NIEWIDZIALNA SCENOGRAFIA (7+), Agnieszka Dziewa / Wrocławski Teatr Pantomimy
data: 30.05 I 11:00
czas: 60 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
BEATBOX I TEATR PRZEDMIOTU (8-12), Łukasz Staniewski
data: 30.05 I 10:00 i 12:00
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
ENERGIA DŹWIĘKU I OBRAZU (8+), Wrocławski Teatr Lalek i TAURON Dystrybucja
SCENA NA PIĘTRZE
data: 30.05 I 11:30, 31.05 I 11:30, 1.06 I 11:30
czas: 75 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
LALKA TEŻ CZŁOWIEK. Współczesny teatr formy na styku ciała i przedmiotu (8-12), Marta Kurowska, Bartosz Kurowski / Fundacja t:
Warsztaty z tłumaczeniem PJM
data: 31.05 I 10:30
czas: 75 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
DIALOG. O teatrze, który rozmawia (8-12), Marta Kurowska, Madi Rostkowska / Fundacja t:
Warsztaty z tłumaczeniem PJM
data: 1.06 I 10:30
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
NIE-SMOK (8-12), Marianna Syska
data: 1.06 I 10:00
czas: 120 min. z przerwą
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
DOPPELGÄNGER (10+), Olga Budzan / Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu
* warsztat tłumaczony na j. ukraiński
data: 28.05 I 12:00
czas: 90 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
TEATR W SZKOLE. WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI I PEDAGOGÓW
Katarzyna Starczewska, Sławomir Przepiórka
data: 31.05 I 10:00
czas: 120 min.
wstęp wolny (konieczna rezerwacja miejsc)
WYDARZENIA SPECJALNE:
Pracując nad 6. edycją Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci, Wrocławski Teatr Lalek postanowił zacieśnić współpracę z wrocławskim Wydziałem Lalkarskim krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, który w tym roku obchodzi swoje 50-lecie. Dzięki temu w programie Przeglądu znalazły się aż trzy spektakle zrealizowane przez studentów tej uczelni: „Czarownice objaśniają świat – polskie legendy”, „Historia roku” oraz „Pomiłość. Przeraźliwie kiczowate i banalne historie”.
CZAROWNICE OBJAŚNIAJĄ ŚWIAT - POLSKIE LEGENDY, (3+) spektakl plenerowy, AST Wrocław
data: 28.05 I 13:00 i 15:30
data: 29.05 I 13:30 i 15:30
wstęp wolny
Spektakl studentów IV roku wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego AST im. S. Wyspiańskiego w Krakowie pod opieką pedagogiczną Anny Makowskiej-Kowalczyk. Przedstawienie miało swoją premierę w 2021 r. pod tytułem “Animals Explain The World – Polish Legends” na Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes w Charleville-Mézières we Francji.
Trzy czarownice za pomocą swoich zaklęć przeprowadzają widzów przez niesamowite historie. W tej podróży nie zabraknie ani chwil grozy, ani wspaniałej zabawy.
Przedstawienie oparte jest na klasycznych polskich legendach w nowatorskim ujęciu. Poprzez wprowadzenie postaci odnoszących się do współczesnej muzyki jazzowej klasyczne legendy zostają odczytane na nowo, ujawniając swoją ponadczasowość. Twórcy spektaklu odwołują się do wyobraźni i świadomości widzów z całego świata, używając współczesnych form teatru lalek.
HISTORIA ROKU (b/o), spektakl plenerowy, AST Wrocław
Reżyseria: Bartłomiej Zdeb (Zdeboteka)
data: 28.05 I 21:30
wstęp wolny
Spektakl „Historia roku”, inspirowany baśnią H.Ch. Andersena o tym samym tytule, opowiada o cykliczności pór roku w odniesieniu do etapów życia. Plenerowe widowisko, w którym prezentowane są ogromne, zjawiskowe lalki, a także inne niekonwencjonalne formy teatralne dialogujące z aktorem. Poprzez interakcję z widzem twórcy spróbują uwrażliwić go na naturę. Gra światłem, bajeczne lalki i inne efekty wizualne to tylko niektóre elementy tego magicznego widowiska.
POMIŁOŚĆ. PRZERAŹLIWIE KICZOWATE I BANALNE HISTORIE (15+), AST Wrocław,
Spektakl dyplomowy studentów IV roku wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego AST im. S. Wyspiańskiego w Krakowie
Reżyseria: Agata Kucińska
data: 30.05 I 19:00
bilety w kasie AST oraz na www.ast.wroc.pl
Wyobraźcie sobie świat, w którym istnieje miłość. Z całą jej toksycznością, skupieniem na samej sobie, przemocowością, antyspołecznym obłędem. Z jej nieustannym ultrainwazyjnym przekraczaniem granic intymności i prywatności ludzkiej. Z całym jej dotykiem i przenoszeniem niebezpiecznych chorób. Z całą jej brudną biologią, determinacją płci, zniewoleniem przez bezkrytycznie przyjmowane wzorce rodem z jarmarcznych opowieści.
Ze wszystkim, z czego w XXII wieku szczęśliwie się wyzwoliliśmy.
Bohaterowie naszej sztuki zapuszczają się w ten ciemny świat w poszukiwaniu zapomnianych wrażeń.
Spektakl zrealizowany w ramach Programu Integracyjnego Uczelni Artystycznych Wrocławia
Projekt sfinansowany przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia
Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
BILETY:
cena: N: 35 zł, U: 32 zł, G: 30 zł
Bilety online na: www.przeglad.teatrlalek.wroclaw.pl
Rezerwacja biletów i miejsc na warsztaty:
BIURO OBSŁUGI WIDZA
T: 71 335 49 11/ 12/ 49
pn-pt 7.30 do 15.30
widownia@teatrlalek.wroclaw.pl
KASA:
T: 71 335 49 10
wt-pt: 9:00-19:30 ( przerwa 14:00-16:30)
sb-nd: na 1 godzinę przed spektaklem
podczas Przeglądu: 28.05-1.06.2022, 9:00-19:00
TEATR
BIURO FESTIWALOWE
T: 71 335 49 06
28-29.05.2022, 9:00-19:00
30.05-1.06.2022, 9:00-14:00