Warszawa

Patriotyzm ze Świerszczykiem

Patriotyzm ze Świerszczykiem

Dzień dobry!

 

Nazywam się Świerszczyk Bajetan Hops i od 75 lat jestem bohaterem magazynu czytanego przez pokolenia polskich dzieci. To znaczy, że pismo „Świerszczyk” czytali Wasi dziadkowie i rodzice, a teraz czytacie Wy. To polskie pismo dla dzieci jest najstarszym takim magazynem w Europie i wszyscy możemy czuć się z niego dumni.

 

Z wielu rzeczy w Polsce możemy czuć się dumni. Mamy piękny kraj: góry, morze, jeziora, lasy, a nawet małą pustynię! Mamy wspaniałe miasta, a w nich zabytki, parki, muzea, teatry i kina. Wielu Polaków to wybitni naukowcy, artyści, wynalazcy, czy po prostu dobrzy ludzie.

 

Mówimy jednym z najtrudniejszych języków świata. Spróbujcie szybko powiedzieć „W Szczebrzeszynie świerszcz brzmi w trzcinie”! No, dobrze, wiem, że tak naprawdę w powiedzeniu jest: „chrząszcz”, a nie: „świerszcz”, ale przyznacie, że „świerszcz” to także gimnastyka dla języka. Zawsze cieszę się, kiedy polskie dzieci uczą się poprawnej polszczyzny i dbają o to, by ładnie mówić w ojczystym języku.

 

W ogóle bardzo jestem szczęśliwy, że urodziłem się właśnie w Polsce. Jestem patriotą – to znaczy, że kocham mój kraj, szanuję flagę narodową, znam słowa hymnu. A także: dbam o porządek, nie śmiecę, staram się być miły, uczciwy i dobry. Co jeszcze wiąże się ze słowem „patriotyzm”? O tym właśnie zaraz porozmawiamy!

 

 


 

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • zna polskie symbole narodowe;
  • potrafi opisać znaczenie słowa patriotyzm i wskazać zachowania patriotyczne;
  • uważnie słucha czytanych tekstów;
  • rozwija kreatywne myślenie i poczucie humoru;
  • zna polskie tańce narodowe;
  • potrafi szukać obiektów muzealnych w zasobach sieciowych.

 

Potrzebne będą:

  • materiały ze „Świerszczyka”,
  • wydrukowany lub przekalkowany kontur granic Polski,
  • kredki lub flamastry,
  • kartki ze słowami: polskie słowa, polska ziemia, polskie pieśni, historia Polski, Tatry, Warszawa, Fryderyk Chopin, Morze Bałtyckie, Wisła, biało-czerwona flaga

 

Uwaga! Sytuacje dydaktyczne oznaczone ♦ można wykorzystywać w pracy z dziećmi 6-letnimi.

 

Plan zajęć:

  1. ♦ Z czym kojarzy Ci się Polska?

  2. ♦ Trudne słowo patriotyzm

  3. ♦ Co wiesz o symbolach narodowych?

  4. ♦ Legenda o ptaku i gnieździe

  5.    O patriotyzmie z poczuciem humoru

  6. ♦ Raz dokoła! Zabawa ruchowa

  7. ♦ Narodowe skarby online

  8. ♦ Zabawy ze świerszczykowymi kartami pracy

 

Przebieg zajęć:

 

1. Z czym kojarzy Ci się Polska? Praca z wierszem Marcina Brykczyńskiego ”Polska”

 

  • Rodzic wraz z dzieckiem czyta wiersz „Polska”. Następnie kładzie na stole lub podłodze kartki z wyrażeniami, np. polskie słowa, polska ziemia, polskie pieśni, historia Polski, Tatry, Warszawa, Fryderyk Chopin, Morze Bałtyckie, Wisła, biało-czerwona flaga. Zadaniem dziecka jest wskazanie wszystkich wyrażeń, których nie ma w tekście. Czy one także kojarzą się z Polską?

 

  • ♦ Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę z konturem granic Polski. Proponuje dziecku wykonanie pracy plastycznej: „To są granice Polski. Narysuj wewnątrz to, co kojarzy ci się ze słowem Polska. Możesz wybrać dowolne skojarzenia, np. coś, co dobrze znasz, kochasz i co jest ci najbliższe”.

 

 

2. ♦ Trudne słowo patriotyzm

 

Rodzic pyta dziecko, jak rozumie słowa: patriotyzm, patriota. Jeśli dziecku trudno to opisać, rodzic pomaga, sięgając np. po takie porównanie:
 

Patriota to ktoś, kto kocha swój kraj i troszczy się o niego. To podobnie jak z dbaniem o swój dom. Jeśli ktoś ma swój dom, to stara się, by dobrze się w nim żyło. Np. sprząta codziennie, nie śmieci, nie niszczy ścian ani mebli. Gdy coś się zepsuje – naprawia to. Zaprasza do domu gości i miło ich wita. Stosuje się do zasad, jakie w domu panują.

Taki człowiek dobrze zna swój dom, pamięta jego historię, stara się także, by w przyszłości dom się nie zawalił. Strzeże go przed niebezpieczeństwem, chroni przed złoczyńcami.

Patriota to ktoś, kto swój kraj traktuje jak ukochany dom. Przestrzega przepisów prawa, dba o porządek, nie niszczy i nie krzywdzi. Postępuje dobrze nie tylko, kiedy jest u siebie w kraju. Kiedy jedzie za granicę także zachowuje się dobrze, bo chce pokazać na świecie, jakimi ludźmi są Polacy”.
 

Następnie rodzic proponuje zabawę: „Jak postępuje patriota?”. Po kolei wymienia podane poniżej zachowania i pyta, czy tak właśnie robi patriota. Kiedy dziecko nie jest pewne, zastanawia się z nim wspólnie, czy patriotyzm to także codzienne dobre czyny.

  • dba o porządek w swoim otoczeniu
  • uczy się poprawnie mówić w ojczystym języku
  • wywiesza flagę narodową w dni świąt narodowych
  • segreguje śmieci, żeby dbać o środowisko naturalne
  • szanuje przyrodę, nie śmieci w lesie, dobrze traktuje zwierzęta,
  • ustępuje miejsca w autobusie lub tramwaju starszym osobom,
  • pilnie się uczy, uczciwie pracuje, stara się robić coś dobrego dla innych ludzi

 

3. ♦ Co wiesz o symbolach narodowych?

 

Polskie symbole narodowe to flaga, godło i hymn. Klikając w te słowa można przenieść się do infografik opracowanych z okazji stulecia niepodległej Polski.

Rodzic proponuje dziecku, by dokładnie obejrzało infografiki. Młodszemu dziecku czyta ich treść. Następnie zadaje pytania sprawdzające, np.:

  • jak należy się zachowywać, gdy grany jest hymn państwowy?
  • czy na własnym domu można wywiesić flagę z godłem państwowym?
  • jakiego koloru szpony ma orzeł w godle państwowym?
  • jakie dwie rzeki wymienione są w hymnie (fragment: „Przejdziem…, przejdziem…, będziem Polakami)?
  • czy wolno nosić ubranie (np. koszulkę) z orzełkiem? W jakich sytuacjach?

 

4. ♦ Legenda o ptaku i gnieździe

 

Rodzic czyta razem z dzieckiem tekst autorstwa Wojciecha Widłaka. Następnie sprawdzają, czy dobrze pamiętają treść opowiadania, odpowiadając na pytania z rubryki „Prawda czy fałsz?”.


Rodzic pyta dziecko, gdzie w Polsce można zobaczyć znak orła (np. na monetach i banknotach, na ścianie w klasie, na świadectwie szkolnym, na paszporcie, w urzędach).

 

5. O patriotyzmie z poczuciem humoru

 

Co to znaczy „być Polakiem”? Ten quiz pomoże ci się nad tym zastanowić. Rozwiąż go, a potem sprawdź, czy wybrane odpowiedzi są poprawne.

 

1. O tym, czy ktoś jest prawdziwym Polakiem:

  • A) przekonują się rodzice, gdy dziecko zaczyna mówić. Jeśli pierwsze słowa wypowie po polsku – jest Polakiem, a jeśli po chińsku - Chińczykiem;
  • B) nie można orzec ot tak, na pierwszy rzut oka. Jeśli ktoś czuje się Polakiem, mówi po polsku, szanuje polskie tradycje, godło, flagę – to jest Polakiem;
  • C) decyduje to, czy lubi się jeść bigos. Każdy dorosły Polak musi przejść egzamin z jedzenia bigosu i dopiero gdy pożre go cały garnek, otrzymuje dowód osobisty.

 

2. Jeśli Polak wyjeżdża zagranicę:

  • A) powinien pamiętać, że reprezentuje Polskę i pokazać, że Polacy są uprzejmi, przestrzegają prawa, szanują przyrodę i zabytki;
  • B) musi stale przemieszczać się krokami krakowiaka albo nosić przy sobie ciupagę, bo bez tego może zapomnieć, jak to jest „być Polakiem”;
  • C) po tygodniu polskość uchodzi z niego całkowicie i staje się obcokrajowcem.

 

3. Granice Polski:

  • A) zależą od tego, skąd akurat wieje wiatr. Wschodnie granice czasami przesuwają się na terytorium Ukrainy, a zachodnie na ziemie Niemiec.
  • B) od czasu zakończenia wojny są niezmienne i trwałe. Oddzielają nasz kraj od krajów sąsiednich i tak jak ściany domu wyznaczają jego kształt.
  • C) przypominają kształtem marchewkę, z korzeniem wrośniętym między Czechy i Słowację, a natką sięgającą wód Szwecji.

 

Prawidłowe odpowiedzi: 1B, 2A, 3B,

 

6. ♦ Raz dokoła! Zabawa ruchowa

 

Rodzic razem z dzieckiem lub dziećmi ogląda filmiki prezentujące polskie tańce narodowe, takie jak polonez, kujawiak, mazur, oberek. Dziecko wybiera taniec, który najbardziej mu się podoba i próbuje go zatańczyć w parze z rodzicem lub rodzeństwem.

 

7. ♦ Narodowe skarby online?

 

Prawdziwy patriota stara się dobrze poznać swój kraj – jego historię i najciekawsze miejsca. Nawet wtedy, gdy nie może wychodzić z domu, sięga po różne sposoby, żeby poznać narodowe skarby.

 

Rodzic proponuje dziecku wirtualną wyprawę po muzeach. Mogą zobaczyć np. : arcydzieła malarstwa polskiego w galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie, wybrać się na wirtualne spacery po muzeach, np. po Kopalni Soli w Wieliczce lub Zamku w Malborku.

 

Starsze dziecko może znaleźć na mapie Polski, gdzie znajdują się oglądane ekspozycje.

 

8. ♦ Zabawy ze świerszczykowymi kartami pracy

 

Dziecko wypełnia kartę pracy, na której musi „doprowadzić” kolegów mieszkających we Francji do polskiej biblioteki.

 

 

Dziecko rozwiązuje krzyżówkę i odczytuje hasło.

 

 

Zadaniem dziecka jest odnalezienie na obrazku wskazanych osób biorących udział w defiladzie.

 

 

Pobierz scenariusz zabaw do druku!

 

 

Polecamy

Więcej z działu: Zabawy rozwojowe

Warto zobaczyć