Dzień dobry!
Nazywam się Świerszczyk Bajetan Hops i od 75 lat jestem bohaterem magazynu czytanego przez pokolenia polskich dzieci. To znaczy, że pismo „Świerszczyk” czytali Wasi dziadkowie i rodzice, a teraz czytacie Wy. To polskie pismo dla dzieci jest najstarszym takim magazynem w Europie i wszyscy możemy czuć się z niego dumni.
Z wielu rzeczy w Polsce możemy czuć się dumni. Mamy piękny kraj: góry, morze, jeziora, lasy, a nawet małą pustynię! Mamy wspaniałe miasta, a w nich zabytki, parki, muzea, teatry i kina. Wielu Polaków to wybitni naukowcy, artyści, wynalazcy, czy po prostu dobrzy ludzie.
Mówimy jednym z najtrudniejszych języków świata. Spróbujcie szybko powiedzieć „W Szczebrzeszynie świerszcz brzmi w trzcinie”! No, dobrze, wiem, że tak naprawdę w powiedzeniu jest: „chrząszcz”, a nie: „świerszcz”, ale przyznacie, że „świerszcz” to także gimnastyka dla języka. Zawsze cieszę się, kiedy polskie dzieci uczą się poprawnej polszczyzny i dbają o to, by ładnie mówić w ojczystym języku.
W ogóle bardzo jestem szczęśliwy, że urodziłem się właśnie w Polsce. Jestem patriotą – to znaczy, że kocham mój kraj, szanuję flagę narodową, znam słowa hymnu. A także: dbam o porządek, nie śmiecę, staram się być miły, uczciwy i dobry. Co jeszcze wiąże się ze słowem „patriotyzm”? O tym właśnie zaraz porozmawiamy!
Uwaga! Sytuacje dydaktyczne oznaczone ♦ można wykorzystywać w pracy z dziećmi 6-letnimi.
Rodzic pyta dziecko, jak rozumie słowa: patriotyzm, patriota. Jeśli dziecku trudno to opisać, rodzic pomaga, sięgając np. po takie porównanie:
Patriota to ktoś, kto kocha swój kraj i troszczy się o niego. To podobnie jak z dbaniem o swój dom. Jeśli ktoś ma swój dom, to stara się, by dobrze się w nim żyło. Np. sprząta codziennie, nie śmieci, nie niszczy ścian ani mebli. Gdy coś się zepsuje – naprawia to. Zaprasza do domu gości i miło ich wita. Stosuje się do zasad, jakie w domu panują.
Taki człowiek dobrze zna swój dom, pamięta jego historię, stara się także, by w przyszłości dom się nie zawalił. Strzeże go przed niebezpieczeństwem, chroni przed złoczyńcami.
Patriota to ktoś, kto swój kraj traktuje jak ukochany dom. Przestrzega przepisów prawa, dba o porządek, nie niszczy i nie krzywdzi. Postępuje dobrze nie tylko, kiedy jest u siebie w kraju. Kiedy jedzie za granicę także zachowuje się dobrze, bo chce pokazać na świecie, jakimi ludźmi są Polacy”.
Następnie rodzic proponuje zabawę: „Jak postępuje patriota?”. Po kolei wymienia podane poniżej zachowania i pyta, czy tak właśnie robi patriota. Kiedy dziecko nie jest pewne, zastanawia się z nim wspólnie, czy patriotyzm to także codzienne dobre czyny.
Polskie symbole narodowe to flaga, godło i hymn. Klikając w te słowa można przenieść się do infografik opracowanych z okazji stulecia niepodległej Polski.
Rodzic proponuje dziecku, by dokładnie obejrzało infografiki. Młodszemu dziecku czyta ich treść. Następnie zadaje pytania sprawdzające, np.:
Rodzic czyta razem z dzieckiem tekst autorstwa Wojciecha Widłaka. Następnie sprawdzają, czy dobrze pamiętają treść opowiadania, odpowiadając na pytania z rubryki „Prawda czy fałsz?”.
Rodzic pyta dziecko, gdzie w Polsce można zobaczyć znak orła (np. na monetach i banknotach, na ścianie w klasie, na świadectwie szkolnym, na paszporcie, w urzędach).
Co to znaczy „być Polakiem”? Ten quiz pomoże ci się nad tym zastanowić. Rozwiąż go, a potem sprawdź, czy wybrane odpowiedzi są poprawne.
1. O tym, czy ktoś jest prawdziwym Polakiem:
2. Jeśli Polak wyjeżdża zagranicę:
3. Granice Polski:
Prawidłowe odpowiedzi: 1B, 2A, 3B,
Rodzic razem z dzieckiem lub dziećmi ogląda filmiki prezentujące polskie tańce narodowe, takie jak polonez, kujawiak, mazur, oberek. Dziecko wybiera taniec, który najbardziej mu się podoba i próbuje go zatańczyć w parze z rodzicem lub rodzeństwem.
Prawdziwy patriota stara się dobrze poznać swój kraj – jego historię i najciekawsze miejsca. Nawet wtedy, gdy nie może wychodzić z domu, sięga po różne sposoby, żeby poznać narodowe skarby.
Rodzic proponuje dziecku wirtualną wyprawę po muzeach. Mogą zobaczyć np. : arcydzieła malarstwa polskiego w galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie, wybrać się na wirtualne spacery po muzeach, np. po Kopalni Soli w Wieliczce lub Zamku w Malborku.
Starsze dziecko może znaleźć na mapie Polski, gdzie znajdują się oglądane ekspozycje.
Dziecko wypełnia kartę pracy, na której musi „doprowadzić” kolegów mieszkających we Francji do polskiej biblioteki.
Dziecko rozwiązuje krzyżówkę i odczytuje hasło.
Zadaniem dziecka jest odnalezienie na obrazku wskazanych osób biorących udział w defiladzie.