Prehistoryczna miłość, czyli Dzień Dinozaura z książką w ręku

Dinozaury, tajemnicze i niedostępne, od zawsze rozgrzewały wyobraźnię ludzi, którzy szukali śladu ich istnienia, kręcili o nich filmy, pisali książki. Wszystko, by zaspokoić potrzebę poznania i zrozumienia tego, owianego tajemnicą, etapu w dziejach. Jaką rolę odegrały dinozaury, w jakiej mierze wpłynęły na kształt kolejnych gatunków, dlaczego nie przetrwały do dziś? A może właśnie przetrwały? Może wokół nas nadal latają, pływają i pełzają odlegli potomkowie praistot, które 66 milionów lat temu zniknęły z naszej planety? Czas rozpocząć podróż do świata tak odległego, że dotrzeć tam można tylko z książką w dłoni.

Z dinozaurem od kołyski

Pogłaszcz mnie. Dinozaury

Wydawnictwo: Olesiejuk

Wiek: 1+

Głaskanie. Czynność, która koi i relaksuje. Rysowanie po śladzie. Zadanie, który ćwiczy sprawność manualną i wzmacnia dłonie. Różnorodna faktura, która pobudza zmysł dotyku i intensywna kolorystyka, wpływająca na uważność odbioru i zachęcająca do odkrywania kolejnych obrazów. Zmasowany atak na zmysły czytelników, którzy książkę poznają wszystkimi zmysłami. Pogłaszcz mnie. Dinozaury to propozycja zabawy z dinozaurami dla maluszków. Wydawcy zadbali nawet, by okładka książki nie miała ostrych rogów, a strony były elastyczne i miękkie. Wszystko to sprawia, że pierwszy kontakt dziecka z dinozaurami jest zabawny, wciągający, a przy tym bezpieczny.

Na 10 stronach kryje się 5 dinozaurów, które nie mogą się doczekać, aż zostaną pogłaskane. Każdy z nich ma coś charakterystycznego - ostre zęby lub kolce na ogonie. Duże, kolorowe ilustracje w prosty sposób przedstawiają najbardziej rozpoznawalne spośród tych prehistorycznych istot. Można poznać ich nazwy i zobaczyć wesołe rysunki, które wręcz domagają się interakcji z czytelnikiem.

Poznajemy dinozaury. Triceratops. Akademia Mądrego Dziecka

Wydawnictwo: HarperKids

Wiek: 2+

Dinozaurowa przygoda dla początkujących. Poznaj triceratopsa, który naprawdę się rusza. Strasznie przy tym hałasuje i nie pozwala spać innym dinozaurom. Kiedy chodzi, spod jego ciężkich nóg unoszą się tumany kurzu. To pewnie dlatego, że triceratops miał wagę porównywalną do dzisiejszej śmieciarki. Potrafił też naprawdę sporo zjeść, a dzięki 400 zębom mógł z łatwością przeżuwać soczyste liście i pędy roślin. Wyobrażacie sobie, jak wielką trzeba mieć głowę, by zmieściło się w niej tyle zębów?

Kartonowa książeczka, która zaczaruje wyobraźnię małych odkrywców i zabierze ich do świata prehistorycznych gadów. Przede wszystkim zaś dostarczy wielu sensorycznych doznań, dzięki ruchomym elementom, za którymi skrywają się wciąż nowe niespodzianki. Można przesuwać, podnosić i ciągnąć, a rysunki ożyją i dinozaury wyruszą na poranną przechadzkę. Podążając tropem triceratopsa poznamy kilka jego zwyczajów i dowiemy się, jak wyglądałby jego dzień, gdyby wciąż żył na naszej planecie. Głównym celem Akademii Mądrego Dziecka jest bowiem zabawa połączona z nauką i zdobywaniem informacji o świecie.

Dinozaury do poczytania

Oko w oko z diplodokiem. Czytam sobie. Poziom 2

Autor: Joanna Jagiełło

Wydawnictwo: HarperKids

Wiek: 5+

Bruno ma siedem lat i chodzi do pierwszej klasy. A jak wiadomo pierwsza klasa to nie jest łatwa sprawa. Szczególnie, gdy jest się drobnym i słabym chłopcem z wielkim nosem i jeszcze większymi okularami, którego na dodatek nikt nie chce przyjąć do klasowego klubu Super - Truper, bo niby dziwny i wszystkiego się boi. Jednak to nieprawda, bo są rzeczy, których Bruno wcale się nie boi, a nawet jeśli trochę drżą mu kolana i tak z podniesioną głową stawia czoła wyzwaniom. Przykładowo, taki diplodok. To, że wielki to wiadomo, to, że groźny również. Jednak zupełnie niewiadomo, że diplodok może stanowić realne i zadziwiająco współczesne zagrożenie dla miasta i ludzi. W końcu, jak gad głodny to zły, to rzecz jasna jak słońce. A Bruno akurat dysponuje całkiem apetyczną sałatą z pomidorami. Są bowiem potrawy, które nie dość, że dobre dla zdrowia, potrafią jeszcze uratować świat. Morał zaś z tej historii jest taki, że po pozorach nie należy osądzać ani jedzenia ani ludzi.

Smakowite spotkanie z lekturą dla dzieci rozpoczynających samodzielne czytanie. Krótkie zdania, fragmenty dialogu, dzielenie dłuższych wyrazów na sylaby to elementy, który ułatwią pierwszą, samodzielną lekturę. Fabuła zaś przyciąga uwagę i zachęca do poznawania kolejnych etapów relacji małego chłopca i wielkiego dinozaura. Oko w oko z diplodokiem to przygoda, o której marzy każdy fan dinozaurów.

Marvin

Autor: Marta Guśniowska

Wydawnictwo: Tashka

Wiek: 7+

Co myślałby dinozaur, któremu powiedziano, że czeka go wyginięcie? To dopiero nietypowe ujęcie problemu, na który my, ludzie, zawsze patrzyliśmy jakby od drugiej strony. Jednak gdybyśmy spróbowali postawić się na miejscu dinozaurów i wyobrazić sobie świadomość niechybnego końca, nie byłoby nam pewnie zbyt wesoło. Marvinowi, bohaterowi opowieści Marty Guśniowskiej, bynajmniej nie było. Wiadomość o tym, że w jego przypadku możliwa jest śmierć przez wyginięcie zmartwiła go tak bardzo, że nawet jego ulubione lody czekoladowe straciły swój urok. Marvin postanowił więc działać i zrobić wszystko, by smutne proroctwo się nie ziściło. Przynajmniej nie szybko. I tak rozpoczął podróż, przez resztę swego życia, dzięki której zawarł parę nietypowych przyjaźni i zdobył parę cennych wspomnień. Sporo też zrozumiał, w końcu, jak mówią, podróże kształcą.

Spotkanie z Marvinem to literacka uczta, pełna smaków, fantazji, zabawy słowem i oryginalnych połączeń językowych, które wynoszą kontakt z lekturą na zupełnie nowy poziom. Da radość czytelnikom w każdym wieku. Młodszych zauroczy fabułą, pełną zwrotów akcji i nietypowych bohaterów. Starszym da przyjemność obcowania z tekstem pełnym literackiej głębi, kunsztownego języka i niebanalnego przesłania, które skłania do refleksji i podnosi na duchu. Dodatkowo można spotkać Diabła i wystrychnąć go na dudka, a musicie przyznać, że taka okazja nie zdarza się co dzień.

Z tatą na dinozaury

Autor: Wojciech Mikołuszko

Wiek: 6+

Kiedy twój tata jest znanym dziennikarzem naukowym, przyrodnikiem i byłym badaczem skamieniałości możesz być pewien, że czeka cię niezwykła przygoda. Tak jak Kacpra, Idę i Jacka, których ojciec zabiera na wyprawę szlakiem prawdziwych skamieniałości, zamkniętych w muzeach, ośrodkach edukacji, a nawet na terenach parków rozrywki. Wszystko po to, by zaspokoić ich ciekawość historyczną, miłość przyrodniczą, a przede wszystkim wielką fascynację dinozaurami. Korzystając z pomocy znanych badaczy, paleontologów, geologów, paleobiologów i miłośników prehistorycznego świata, opowiada swoim dzieciom o życiu sprzed milionów lat, w czasach, do których nie sięga nasz kalendarz, a czasem nawet wyobraźnia. Rodzina podróżuje po Polsce, a wynikiem tej podróży są kolejne rozdziały, w których tata i autor zarazem, opowiada, co podczas tej wyprawy przeżyli, odkryli i do jakich wniosków doszli. Okazuje się, że spojrzenie na praczasy czteroipółletniego Jacka, syna autora, może być mocno odświeżające i budować wiele niespodziewanych wątków narracyjnych. Często humorystycznych.

Książka jest ciekawym połączeniem fabularnych opowieści z naukowymi informacjami, dostosowanymi w treści do percepcji czytelników w wieku zbliżonym do wieku Jacka.  Cennym doświadczeniem jest tu podróż po miejscach realnych, do których każdy czytelnik może udać się na własną rękę i zobaczyć prezentowane tam eksponaty. Całość dopełniają zabawne rysunki Tomasza Samojlika, autora znanego z poczucia humoru, które ubiera w kolorowe ilustracje ożywione żartobliwymi komentarzami postaci. Do poczytania, do pomyślenia, do pośmiania.

Pokoloruj, ponaklejaj, narysuj

Dinozaury. Kocham rysować

Autor:  Gerard Frydrych

Wydawnictwo: Świetlik

Wiek: 6+

Kreska, kropka i zawijas, już dinozaur ogon zwija. Wielkie zęby groźnie szczerzy, paszczą kłapie, popłoch szerzy. Zwierz z obrazu się wyłania, bo to sztuka rysowania. Każdy kto lubi rysować i lubi dinozaury z pewnością doceni możliwość nauki malowania tych zwierząt. Krok po kroku, a raczej kreska po kresce na pustej stronie pojawia się zarys, coraz bardziej zbliżony do znanych nam wizerunków. Oczywiście, żeby ręka nabrała sprawności trzeba zacząć od treningu. Dlatego na początku książki znajdziemy ćwiczenia sprawności manualnej, które przygotują rękę do czekających ją wyzwań. Kreski, zygzaki, a także nóżki, jaja czy paszcze to elementy, które wykorzystamy później w bardziej złożonych rysunkach.

Gdy rozgrzewka zakończona, można przystąpić do właściwej pracy. Czeka na nas 20 wizerunków dinozaurów oraz wskazówki, jak taki rysunek wykonać samodzielnie. Jest na to przeznaczona odpowiednia przestrzeń, tak by nie trzeba było posiłkować się dodatkową kartką ani zeszytem. Zyskujemy więc własny, autorski zbiór prac, zamknięty w 64-stronicowym wydaniu. Dodatkowo autorzy książki zadbali, by o każdym dinozaurze pojawiła się jakaś ciekawa informacja oraz dołączyli naklejki, którymi można ozdabiać rysunki. Twórz własne dinozaury i nabieraj artystycznej wprawy, a być może odkryjesz w sobie rysunkową pasję.

Gigantozaur. Miłka daje radę! Czytaj, rozwiązuj, naklejaj

Autor: Harriet Paul

Wydawnictwo: Olesiejuk

Wiek: 3+

Gigantozaur Giganto to prawdziwy postrach prehistorycznej krainy Kretanii. Zarazem to obiekt podziwu czterech młodych dinozaurów: triceratopsa Miłki, parazaurolofa Czupura, brachiozaura Dudka i ankylozaura Rudzi. Przyjaciele przeżywają wspólnie wiele przygód, inspirując się siłą i potęgą swego olbrzymiego idola. Okazuje się jednak, że również każde z nich ma cechy warte podziwu i uznania. Na przykład Miłka potrafi świetnie tańczyć, śpiewać i dekorować. Niestety jej brat Tops uważa, że jako triceratops powinna być przede wszystkim silna, umieć przesuwać ciężkie przedmioty i rzucać nimi w dal. W innym przypadku nie zda egzaminu i nie stanie się pełnoprawnym członkiem stada. Jak mała Miłka poradzi sobie z tym wyzwaniem?

Książeczka oparta na serialu telewizyjnym przedstawia jeden z odcinków przygód czworga dinoprzyjaciół. Ilustrowana kadrami z filmu stanowi ciekawą alternatywę dla czasu spędzonego przed ekranem telewizora. Dodatkowo zawiera zestawy zadań, ćwiczące spostrzegawczość oraz naklejki, angażujące podczas czytania. Baw się i poznawaj kolejne przygody dinopaczki.

Dinowszystko, co pragniesz wiedzieć

Dinozaury świata. 200 ciekawostek

Autor: Cristina Banfi

Wydawnictwo: Bookolika

Wiek: 5+

Dinozaury wyginęły około 66 milionów lat temu. Mimo to wciąż zaprzątają ludzkie umysły, budzą ciekawość i stanowią wyzwanie poznawcze dla wielu ludzi. Dlaczego wyglądały tak, a nie inaczej? Skąd się wzięła ich nazwa? Czym karmiły swoje młode i dlaczego ich szkielety znajdujemy w skałach? Pytań jest bez liku. Na szczęście istnieją również odpowiedzi, a 200 z nich możecie poznać zagłębiając się w lekturę ciekawostek o dinozaurach świata.

Wydanie jest tak skonstruowane, by wzbudzić zainteresowanie najmłodszych odbiorców. Na dużych, bogato ilustrowanych stronach przeważają wizerunki różnych gatunków dinozaurów. Ciekawostki są w formie pytań i krótkich, dwuzdaniowych odpowiedzi, które w sposób jasny i nieobciążający zaspokajają ciekawość młodego umysłu. Książka podzielona jest na cztery sekcje tematyczne: wprowadzenie, fakty dotyczące dinozaurów mięsożernych, roślinożernych oraz tych, które latały i pływały. Możemy poznać wiele nietypowych nazw pradawnych jaszczurów, ich zwyczaje, nawyki żywieniowe i sposób adaptacji do określonych warunków bytowych. Dzieci będą mogły zaspokoić swoją ciekawość i poszerzyć wiedzę historyczno - biologiczną.

Gdy na ziemi żyły dinozaury

Autor: Tomasz Sulej

Wiek: 6+

Co wspólnego mają prehistoryczne dinozaury i legendarny Smok Wawelski? Więcej, niż można się spodziewać. Szczątki żyjącego 207 milionów lat temu w Polsce drapieżnika odkryli naukowcy na terenie dzisiejszego Śląska i powiązali je z historią jaszczura, grasującego dużo później w okolicach dawnego grodu Kraka. Jeżeli chcecie się przekonać, jakie jeszcze gatunki tych prehistorycznych stworzeń żyły na terenach obecnej Polski, koniecznie sięgnijcie po opracowanie polskiego paleontologa Tomasza Suleja. Z jego fascynacji tymi stworzeniami zrodziło się wydanie zbierające informacje na temat wszelkich tropów dinozaurów, który żyły lub przemierzały polską ziemię. Od prażaby z Czatkowic po silezaura z Krasiejowa. Okazuje się, że ziemia, po której chodzimy, kryje w sobie niejedną tajemnicę.

Ten ilustrowany atlas i przewodnik prezentuje też tajniki zawodu paleontologa i cech konieczne, by podjąć się tej pracy. Dobry badacz dinozaurów musi umieć patrzeć, być cierpliwy i uporządkowany, posiadać zdolności manualne i plastyczne. Dobrze też, gdy lubi pracować w terenie, choć są naukowcy, którzy wykonują swoją pracę siedząc za biurkiem. Na pewno konieczna jest pasja poznawcza i pragnienie odkrycia historii odciśniętej w skałach. Być może to właśnie ktoś z was w przyszłości odkryje kolejne z brakujących szczebli drabiny ewolucji.

Jak rybom wyrosły nogi? Historia życia na Ziemi

Autor: Michał Brodacki

Wiek: 6+

Ewolucja. Niesamowite zjawisko, dzięki któremu kropla wody dała początek ludzkiemu istnieniu. Ile rzeczy musiało się zmienić, ile procesów musiało zajść, by życie na Ziemi miało obecną formę? Ilustrowana Historia życia na ziemi zabiera nas w podróż od początków powstania świata i planet, poprzez kolejne ery, w których następowały przeobrażanie prowadzące do powstania złożonych istot, takich jak człowiek. W kolejnych rozdziałach dowiadujemy się, co determinowało organizmy do kolejnych przemian, dlaczego owadom wyrosły skrzydła, a istoty wodne opuściły swoje środowisko naturalne i ruszyły na podbój lądu. Nie zabraknie też informacji dotyczących dinozaurów, ich wyglądu, pokarmu, sposobów obrony przed wrogiem oraz adaptacji do otaczającego je środowiska. Dowiemy się również, jakie były przyczyny ich wyginięcia i poznamy procesy, które doprowadziły do opanowania Ziemi przez ssaki.

Jak rybom wyrosły nogi? to doskonała propozycja poznania historii dziejów za pomocą krótkich i wciągających rozdziałów, skupiających się na ciekawostkach, które będą interesujące dla młodego badacza i nie przytłoczą go nadmiarem informacji. Warto też wspomnieć o zabawnych ilustracjach, opatrzonych humorystycznymi tekstami, które nadają całości anegdotyczny charakter. Można się pośmiać, można poszerzyć swoją wiedzę o świecie i dowiedzieć się, jak każdego dnia na naszych oczach dochodzi do procesów ewolucyjnych.

Księga dinozaurów. 10 prehistorycznych zwierząt, które biją wszelkie rekordy

Autor: Gabrielle Balkan

Wydawnictwo: Kropka

Wiek: 6+

Dinozaury na start! Uwaga, bo w tym wyścigu padać będą same rekordy. Najwięcej rogów. Najmniejsze zęby. Najszybszy pływak. Najmniejszy myśliwy. Poznaj 10 dinozaurów, które są naj ze wszystkich. Czy rozpoznasz je po szkielecie? A może po licznych wskazówkach, które przy okazji stanowią nie lada zagadki i ciekawostki. Tutaj dinozaury mówią same o sobie. Wiedzą, że zwracają się do dzieci, mówią więc prosto i dowcipnie. Najpierw pojawia się zagadka z pomocniczymi informacjami i rysunkiem szkieletu. Na kolejnej stronie znajduje się rozwiązanie, wzbogacone kolorowym rysunkiem i informacjami, które podaje o sobie sam dinozaur. Można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy o nawykach tych prehistorycznych istot oraz poznać, często zaskakujące, tłumaczenie ich nazw. Kim jest mały rabuś, a który z dinozaurów ma ozdobne rogate oblicze? Poznaj 10 prehistorycznych zwierząt, które biją wszelkie rekordy.

Wydanie ma duży format, przejrzysty układ treści oraz kolorowe strony. Dodatkowo szkielet tyranozaura na okładce świeci w ciemnościach. Doskonała zabawa dla pasjonatów kolekcjonujących dinozaurowe ciekawostki.

Rok z dinozaurami

Autor: Miranda Smith

Wydawnictwo: Kropka

Wiek: 6+

Spod jakiego dinozaura jesteś? Jeśli jeszcze tego nie wiesz, sięgnij po obszerny atlas, w którym na ponad dwustu stronach znajdziesz 365 dinozaurów. Po jednym na każdy dzień roku. Również na dzień twoich urodzin. To nie lada gratka poczuć w sobie siłę dinozaura i odkryć, czy ma się wspólne cechy z tą prehistoryczną istotą. Oczywiście z przymrużeniem oka. Natomiast dinozaury są bardzo serio. Każdy jest opisany, ma metryczkę z informacjami kiedy żył, do jakiej grupy należał, co jadł, jakie miał wymiary i gdzie zostały odkryte jego szczątki. Oprócz tego na wielkich stronicach znajdują się ich barwne wizerunki. Można poczuć, jakby świat wokół na nowo został opanowany przez te prehistoryczne istoty.

Książka spodoba się kolekcjonerom wiedzy o dinozaurach, bo zawiera opisy naprawdę wielu gatunków. Są one pogrupowane kategoriami, a na rysunkach można zobaczyć, czym różniły się dinozaury z jednej rodziny. Doskonała propozycja dla tych, którzy pragną poszerzyć swoją znajomość przyrody sprzed 200 milionów lat.

O rety! Przyroda praczasów

Autor: Tomasz Samojlik

Wiek: 6+

Kiedy przyrodnik i mistrz komiksów bierze się za przygotowanie książki o prehistorycznej naturze, możemy być pewni, że czeka nas dużo naukowej rozrywki. A może rozrywkowej nauki? Trudno bowiem stwierdzić, czego w tym, imponujących rozmiarów opracowaniu, jest więcej: faktów czy humoru. Od archaiku do kenozoiku wiodą nas kolejne strony pełne kolorowych istot, prowadzących ze sobą żartobliwe dialogi i wtrącających zabawne uwagi. Trudno się zdecydować, czy skupić się na czytaniu faktów, które autor umieszcza w małych, kolorowych chmurkach czy od razu przejść do białych dymków, w których zamknięte są wypowiedzi prezentowanych kolejno stworzeń. Na każdej ze stron jednego i drugiego jest naprawdę dużo, a wszystko tworzy barwną mozaikę, którą chce się odkrywać po kolei i na wyrywki. Możemy dowiedzieć się, jak przez miliardy lat zmieniał się świat i zamieszkujące go istoty, poznać nazwy kolejnych okresów ewolucji i zobaczyć, jak wraz ze zmianami klimatycznymi zmieniało się środowisko naturalne i życie na Ziemi. I zmienia się nadal, bowiem w ostatnim rozdziale autor ukazuje wpływ człowieka na obecny ekosystem.

Książka spodoba się miłośnikom dinozaurów, ale i całej przyrody, historii, biologii, a także każdemu, kto lubi barwny i humorystyczny świat rodem z komiksów. Propozycja atrakcyjna dla młodszych i starszych czytelników.

A co, gdyby …

Dinożarły

Autor: Dominika Górka

Wydawnictwo: Nowa Baśń

Wiek:  3+

Co by żarły dinozaury, gdyby nadal żarły? Coś czuję, że odpowiedź może się wam nie spodobać. Za to humorystyczna opowieść o pradawnej diecie spodoba się każdemu. Małemu, bo bazuje głównie na obrazach, utrzymanych w ciemnej, a zarazem hipnotyzującej kolorystyce, dużemu, bo przedstawiona treść jest żartobliwa i zakończona celną puentą. Doskonała rozrywka, która da czytelniczą radość tak dzieciom, jak i rodzicom.

Książka wyróżnia się ciekawą szatą graficzną, opartą na kontraście kolorów. Układ rysunków też jest dość nietypowy - oglądane obrazy przypominają te widziane przez dziecięcy kalejdoskop. Czasem rozszczepiają się na dwa, innym razem zachodzą na siebie lub wędrują w przeciwnych kierunkach. Same dinozaury mają wyraziste kolory i odznaczają się na czarnym tle pokrytym białą grafiką, przedstawiającą preferowany przez te zwierzęta pokarm. Raz kreska jest prosta, innym razem tworzy precyzyjne i misterne obiekty, jaja, galaktyki. Całość tworzy niesamowity efekt, wynikający z połączenia barw i rymowanej treści, zabawnej, lecz skłaniającej do refleksji. Jak wyglądałby nasz świat, gdy te, budzące fascynację,  pradawne istoty wciąż były na nim obecne? Czy w ogóle byłoby coś takiego jak nasz świat? Być może koniec epoki dinozaurów był jedyną szansą dalszej ewolucji, w wyniku której teraz to my jesteśmy najgroźniejszym gatunkiem na Ziemi.

Kochajmy dinozaury, zbierajmy dinozaury, czytajmy o nich i poznawajmy dawne dzieje, by docenić fakt, że nasi idole są oddzieleni od nas szklanym ekranem i stronicami książek.