Proszę o POMOC!
Witam!
Chciałam się poradzić, bo martwię się o moją córeczkę 4letnia. Problem polega na tym, że ma problem z mową, a konkretnie się przycina, czasem nawet w ogóle nie mówi, bo jest świadoma, że ciężko jej coś powiedzieć i wtedy milczy. Problem polega również na lękach i emocjach, budzi się w nocy, musi spać ze mną, żebym była kolo niej. Mam jeszcze dwójkę dzieci córkę w wieku 6 lat i synka 2 latka. Chodzę z nią do logopedy i psychologa, ostatnio pani psycholog robiła badania, która raczka więcej pracuje, wiec prawa w pisaniu, a lewa w innych czynnościach, ale oko lewe. Czasem mam wrażenie, że nie ma takiej koordynacji ruchów. Nie wiem co robić, do kogo się udać? Czasem się popłacze, bo chciałabym jej pomoc ale jak? Proszę o podpowiedź!!!
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Najważniejsze to szybko nauczyć Córeczkę czytać metodą sylabową, to
ułatwi opanowanie lęku przed mową. Oburęczność bardzo niekorzystnie wpływa na przetwarzanie języka. Trzeba ustalić , czy rzeczywiście prawa ręka jest dominująca. Czy jest leworęczność w rodzinie? Ustalić dominację ucha i nogi. Wybrać rękę dominującą i tylko ją ćwiczyć.
Proszę rozpocząć od programu słuchowego:
1. Program słuchowy - Słucham i uczę się mówić - "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl),
2. Stymulacja rozwoju mowy poprzez naukę czytania metodą sylabową. Program "Kocham czytać". Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do
pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
Ważne:
1. 10 godzin snu
2. Basen,
3. Rower lub inna aktywność na świeżym powietrzu
4. Całkowity zakaz telewizji i komputera
5. Wyeliminowanie z diety czarnej herbaty, gazowanych napojów, słodkich przekąsek (batoników...).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska