5 latek wszystko powtarza
Witam serdecznie,mój problem dotyczy 5 letniego syna. Otóż od
ok. miesiąca powtarza dosłownie wszystko, co się do niego mówi, jak się zada mu pytanie to najpierw w całości je powtarza, a dopiero później odpowiada. Jak się nie chce mu kolejny raz powtórzyć to się denerwuje, potrafi np. przyjść po paru minutach i zapytać: "a co mówiłaś do mnie jak szedłem do kuchni? Bo nie pamiętam". Nie jest to kwestia słuchu, gdyż czasem specjalnie mówię coś po cichu, a on słyszy i znów powtarza słowo w słowo,myślałam, że to takie chwilowe, ale robi się to coraz bardziej męczące i co gorsza niepokojące. Proszę o pomoc!
Pytanie przesłała Pani Asia

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Asiu,
Przyczyn może być wiele, a Pani opis nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o podłoże trudności. Być może jest to zwykła przekora syna, a Państwa reakcja (być może zdenerwowanie, złość, frustracja) może tylko wzmagać objawy. Nie wiem także nic na temat rozwoju mowy syna? Czy jest ona prawidłowa? Czy syn jest objęty pomocą logopedy? Pytam, ponieważ dzieci na etapie uczenia się mowy często powtarzają to, co się do nich mówi i zdarzają się także 5-latki, które w tym zakresie mają opóźnienia. Może być też tak, że syn powtarza, aby lepiej zapamiętać. To co Pani obserwuje może być formą echolali, polegającą na powtarzaniu słów czy zdań wypowiedzianych przez inne osoby, co bezwzględnie stanowi podstawę do konsultacji psychologicznej, ponieważ może być to objaw chorobowy. Tak czy inaczej proszę dopytać w przedszkolu czy te zachowania są obserwowane, proszę także zgłosić się na konsultację do psychologa, aby wykluczyć głębsze trudności i dowiedzieć się co jest prawdopodobną przyczyną obserwowanych zachowań.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska