Synek nie zadaje pytań
Witam,
Synek 2 lata i 4 miesiące jest od 4 miesięcy prowadzony metodą krakowską. Pracuję z nim bardzo dużo w domu. Efekty są ogromne - mówi już w zasadzie wszystko, zna dużo wierszyków i piosenek (oczywiście nie z TV). Chętnie powtarza, odpowiada na pytania, naśladuje, kategoryzuje itp. Jednak jeszcze nie zadaje pytań, nawet typu "co to?". Przerabiamy pytania i odpowiedzi E. Wianeckiej, odpowie na wszystko, wiele zdań sam przeczyta, ale pytać nie chce. Zdarzają się także echolalie - na całe mnóstwo pytań odpowiada prawidłowo, ale gdy np. powiem "Cześć xxx" to synek zamiast odpowiedzieć "Cześć mamo", odpowiada używając swojego imienia. Synek bardzo się rozwinął, za co będę Pani dozgonnie wdzięczna! Pozdrawiam serdecznie,
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
Bardzo dziękuję za list, który mam nadzieję pokaże innym mamom, że dziecku koniecznie trzeb pomóc w rozwoju języka, jeśli coś po drodze ten rozwój zatrzymało. Widzę, że synek bardzo szybko wraca na właściwą ścieżkę rozwoju.
Gratuluję! Aby pobudzić dziecko do zadawania pytań, należy nieustannie zadawać je w ciągu dnia, podczas różnych sytuacji oraz w razie konieczności odpowiadać na nie, np. "Dlaczego ten pan tak prędko biegnie? Pewnie śpieszy się do autobusu."
"Dlaczego trzeba jeść warzywa? Żeby być zdrowym". "Dlaczego nie ma w domu jabłek? "Bo zapomniałam wczoraj kupić."
Zobaczy Pani, że taka technika przyniesie efekt, a pytania pojawią się lawinowo po kilku tygodniach. Trzeba jednak być konsekwentnym.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska