Droga Pani Ireno,
Warto pomóc dziecku w rozwoju mowy, bo pomimo dobrej pomocy rehabilitantów, motoryka narządów artykulacyjnych jest jeszcze dużym problemem. Teraz ważna jest praca warg i języka. Warto podawać biszkopty dla niemowlaków, kawałki jabłka, piętkę chleba. Może Pani także zastosować program "Słucham i uczę się mówić". Najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem, gdy będzie taka konieczność - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej w Poznaniu znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Ćwiczenia ze zwierzątkami: ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze