Mój dwuletni synek mówi o sobie w drugiej osobie l.poj - przyniosłeś, zrobiłeś, przestraszyłeś się, itd. (powstaje wrażenie, jakby syn powtarzał pytanie rozmówcy, ale nie robi tego - sądząc choćby po intonacji). Zdarza mu się czasami określenie siebie w 3 os. l. poj. (z literatury wiem, że to jest typowe dla wieku). Martwię się, czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo? Język synka jest bardzo bogaty, zabawy i zachowania nie budzą moich wątpliwości. Bardzo proszę o poradę.
Pytanie przysłała pani Paulina
Droga Pani Paulino,
takie zachowania mogą być rozwojowe pod warunkiem, że rozwój innych funkcji przebiega prawidłowo.
Oto one w skrócie:
1. Synek nawiązuje kontakt wzrokowy z rozmówcą.
2. Potrafi bawić się tematycznie (w role)
3. Słucha czytanych bajek
4. Nawiązuje kontakt z rówieśnikami
5. Nie obserwuje się wybiórczości jedzenia
6. Rozumie i spełnia polecenia
Pozdrawiam serdecznie
Jagoda Cieszyńska
Komentarze