Czy każdy lek na nerwy musi powodować senność?
Witam,
mam 20 lat, od ponad roku biorę te leki w różnych dawkach - Mirtor, Absenor, Ketilept, Paroxinor, Escitil, Neutrop, Triticco, Spamilan. Zawsze kończyło się to ogromnym zmęczeniem i sennością. Czy są leki niemające takich efektów? Chciałabym o taki spytać mojego psychiatrę.
Martyna

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
stosowanie leków oddziałujących na układ nerwowy zawsze powinien zlecać lekarz psychiatra. Po dokładnym wywiadzie przeprowadzonym z Panią, wybierze leki odpowiednie do Pani problemów, wieku, trybu życia. Trzeba pamiętać, że wszystkie tego typu leki w początkowym okresie przyjmowania powodują odczuwanie różnych skutków ubocznych: senność, spowolnienie, bóle głowy i inne. Trzeba cierpliwie przeczekać okres wysycania się nimi organizmu, co zwykle trwa około 10 dni. Po tym okresie powinno rozpocząć się działanie terapeutyczne leku. Czasem leki przez dłuższy okres przyjmowania powodują niekorzystne objawy. Trzeba uważnie obserwować swoje reakcje i konsultować je z lekarzem prowadzącym. Również to on będzie podejmował decyzję o ewentualnej zmianie leku lub jego dawki.
Trudno odnieść się do pytania o lek "na nerwy", ponieważ nie precyzuje Pani, co to znaczy. To, jakie leki ma Pani przepisane (pobudzające, nasenne, uspokajające itp) jest uzależnione od diagnozy, jaką postawił Pani lekarz. Proszę zatem zwrócić się bezpośrednio do niego, opisać, co Pani odczuwa w związku z przyjmowanymi lekami i zapytać o farmaceutyk, który będzie odpowiedni dla Pani - taki, aby przyniósł poprawę zdrowia oraz umożliwił dobre funkcjonowanie społeczne.
Pozdrawiam serdecznie,
Renata Trojan