Dziecko wybitnie zdolne
Dzień dobry,
piszę do Pani, bo chciałabym uzyskać konsultację. Jestem początkującym terapeutą, wiec ciężko mi "diagnozować dziecko". W mojej grupie jest wysoko inteligentna dziewczynka, ma 5 lat. Czyta, liczy nawet po rosyjsku do 20. Wybitnie uzdolniona. Ma bardzo bogaty zasób słów, buduje piękne zdania. Ale jest strasznie powolna, gapowata, zawsze ze wszystkim ostatnia, prace plastyczne ją męczą. Czy coś jest nie tak? Czy po prostu to taka osobowość? I minus bycia inteligentnym? Dodam, że zazwyczaj bawi się sama :) Proszę o jakąkolwiek poradę.
Pozdrawiam
Ola

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Olu,
takie objawy to nie "minus bycia inteligentnym". Zdolności poznawcze to jedna rzecz (tu nie są typowe dla pięciolatka), a umiejętności społeczne i emocjonalne to zupełnie co innego. Proszę się przyglądać tym drugim sferom bardzo uważnie. Może być oczywiście tak, że dziewczynka jest bardzo inteligentna i ma ukierunkowane zainteresowania lingwistyczne i np. po prostu nie ma smykałki do prac plastycznych, męczą ją. Może być jednak i tak, że to wysokofunkcjonujące dziecko ze spektrum zaburzeń autystycznych. Wówczas warto wysłać rodziców na konsultację do specjalisty.
Pozwodzenia!
Agnieszka Sokołowska