7-miesięczne dziecko nie może spać
Dzień dobry,
synek ma 6,5 miesiąca, od około 3. miesięcy nie jestem w stanie uśpić go w dzień. Gdy był mniejszy, zasypiał sam w łóżeczku przy kołysance i głaskaniu. Często też go zawijaliśmy ciasno w chustę, bo to lubił. W 3. miesiącu zdiagnozowano u niego AZS i zaczął się drapać, więc zaczął spać ze mną w nocy (trzymałam go żeby mniej się drapał i był spokojniejszy). Przyzwyczaił się przez to do zasypiania przy piersi.
Obecnie na noc przysypia po karmieniu, przekładam go do łóżeczka i trochę głaszcze i śpiewam, bo się rozbudza. Natomiast w dzień jest tragedia. W trakcie dnia staje się zmęczony, nie chce się bawić, ale przy próbach usypiania na rękach czy przy piersi, jeśli w ogóle się uda, śpi ok. 20 minut. Dłużej śpi, jeśli leżę z nim cały czas, ale jeśli muszę wstać choćby do łazienki, to się wybudza. Zaczynam go usypiać, gdy widzę, że jest zmęczony, a nie o stałej porze. Nie mamy żadnego harmonogramu dnia. Często nie udaje mi się go położyć, a on sam nie zasypia tylko płacze i tak może to trwać aż do wieczora. Co mogę zrobić żeby mu pomóc? Jak usystematyzować dzień? Te codzienne płacze są strasznie męczące i boję się, czy on się będzie dobrze rozwijał taki zmęczony.
Ania

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Aniu,
proszę koniecznie udać się na konsultację do doświadczonej położnej lub fizjoterapeuty, ewentualnie osteopaty celem dokonania dokładnej oceny stanu dziecka. Musi być to specjalista pracujący z małymi dziećmi. Potrzebna jest Państwu informacja nie tylko o stanie skóry, ale też napięciu mięśniowym, ząbkowaniu, florze bakteryjnej w brzuszku. Może potrzebny będzie np. masaż.
Dodatkowo tegoroczne upały są bardzo trudne do zniesienia dla niemowląt. Od prawie każdej mamy słyszę tego lata o problemach z drzemkami w dzień. Warto też ocenić stan jamy ustnej i sprawdzić, czy nie ma jakiegoś stanu zapalnego (znowu upały sprzyjają rozwojowi tego rodzaju infekcji). Proszę wprowadzić do diety probiotyk dla niemowląt typu Dicoflor lub Acidolac.
Funkcjonowanie synka wyraźnie wskazuje, że trzeba znaleźć przyczynę, która na razie się nie ujawniła, a sprawia, że żyjecie Państwo w totalnym chaosie.  Bez odkrycia  powodów, trudno będzie zmienić sytuację, a ma Pani całkowitą rację, że tak jak teraz nie może być - dobremu rozwojowi sprzyja spokój i harmonia (czego potrzeba również rodzicom). Proszę szukać przyczyny.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska