Dziecko 2,5-roku źle śpi w nocy
Witam,
jestem mamą 2,5-rocznego chłopca z ZESPOŁEM DOWNA. Urodził się z obniżonym napięciem mięśniowym, ubytkiem w przegrodzie międzyprzedsionkowej, ale nie do operacji. Jest rehabilitowany od 4. miesiąca życia: integracja sensoryczna, rehabilitacja, logopeda, masaż taktylny. Syn jest pod opieką specjalistów: endokrynolog, kardiolog. Mimo wszystko źle śpi w nocy, budzi się. Jak go przytulam, ściskam, to po pewnym czasie usypia mi na rękach. W związku z tym mam pytanie: co mogę zrobić, gdzie się udać, żeby syn lepiej spał i lepiej funkcjonował?
Z góry dziękuje za pomoc
Elżbieta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
z moich doświadczeń wynika, że warto byłoby zrobić bardzo dokładne badania flory bakteryjnej (np. w Instytucie Mikrobiologii w Poznaniu, Krakowie lub innym mieście) i pod tym katem ustalić indywidualną dietę. Druga rzecz, która może pomóc to praca z osteopatą, ale wyspecjalizowanym w pracy z małymi dziećmi, a nie dorosłymi. Osteopata jest w stanie wykonać dokładne badanie manualne, pomagające zredukować napięcie tam, gdzie jest zbyt wysokie (np. przy przeponie), co nie jest wykluczone przy ogólnej hipotonii. Korzystne efekty przynosi też stosowany regularnie po wieczornej kąpieli masaż Shantala.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska