Histerie nocne
Witam,
mam problem z 3-letnią córką. Nie może pogodzić się z brakiem smoczka i budzi się co noc od miesiąca z atakiem histerii. Krzyczy, próbuje bić, mówi, że nie chce spać, że boi się ciemności, mimo że ma włączoną lampkę... Ma problem ogólnie z zaśnięciem, wtedy tez jest płacz co wieczór. Nie pomaga żadne zastępstwo za smoczka, wszystkie zabawki wyrzuca z łóżka podczas ataku. Jak reagować na takie zachowanie? Oddać smoczek i poczekać na inny moment czy cierpliwie czekać aż w końcu to minie? Proszę o poradę i z góry dziękuję.
Joanna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
niestety nie mogę powiedzieć, że smoczek u trzyletniego dziecka jest wskazany. Uważam, że powinni Państwo dalej pracować nad zastąpieniem go innym przedmiotem, który da córeczce poczucie bezpieczeństwa. Zamiast przeczekiwać histerię, warto pomyśleć nad całym rytuałem, który "zaczaruje" sytuację i ułatwi jej pogodzenie się z brakiem smoczka. Można na przykład napisać i zilustrować, potem znaleźć gdzieś za oknem czy zatknięty za drzwiami, a na końcu przeczytać jej piękny bajkowy list od "Wróżki smoczkowej", która poinformuje ją, że mama i tata, i sama wróżka są tacy dumni, że w domu mieszka już taka duża dziewczynka. Ale to świetnie mieć już całe trzy lata! Ponieważ duże dziewczynki nie używają już smoczków (bo one są tylko dla dzidziusiów), wróżka  musiała zabrać smoczek i przyniosła jej cudowny prezent dla trzyletnich dziewczynek. Ten prezent trzeba mieć co wieczór przy poduszce, bo taki prezent pomaga spać trzyletnim dziewczynkom. Prezent czeka na nią .... (i tu trzeba podać wskazówki najlepiej w postaci zagadki lub małej mapy, gdzie też ten prezent jest, a potem iść na wyprawę poszukiwawczą i go odnaleźć. To może być coś milutkiego i puchatego, np. mały kocyk, do którego można przytulać główkę wieczorem, może być z jej wyhaftowanym imieniem. Mogą Państwo wybrać inny przedmiot, ale musi być to coś wyjątkowego, czego jeszcze nie ma, nie może to być np. kolejny pluszak). Żeby to wszystko się udało i żeby mała "weszła" w tę opowieść warto wzmocnić efekt Państwa udziałem (Ojej, ciekawe, co to za list? Zobacz, tu jest napisane, że to do Ciebie. Nie mogę się doczekać, co tam jest w środku. Przeczytamy razem?). Kiedy uda się Państwu przeprowadzić taką akcję, dobrze by było, gdyby były jeszcze potem okazje, żeby usłyszała jak Państwo mówią ważnym osobom (np. babci przez telefon) o tym, co się wydarzyło (np. A wiecie, co się stało? Nasza córcia dostała list od wróżki smoczkowej! Naprawdę! Wróżka napisała, że ona jest już taka duża, że może spać bez smoczka. I podarowała jej kocyk, bo trzyletnie dziewczynki śpią z kocykami itd.) Proszę spróbować :)
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska