Nietypowy problem z 6-latką
Witam,
mam problem z młodszą siostrą cioteczną. Piszę dlatego, ponieważ jej rodzice bagatelizują jej zachowania. Ma 6 lat i nie lubi ubierać majtek ani rajstop. Jeśli nawet je nałoży, od razu ściąga do połowy i nie ma mowy żeby znów je założyć, krzyczy, a nawet płacze twierdząc, że nie lubi szwów. Stanowi to duży problem, ponieważ bardzo często się przeziębia i choruje. Sądzę, że to może mieć jakieś podłoże psychiczne, nerwica natręctw albo inna przypadłość. Nie jestem psychologiem, ale czuję, że coś jest nie tak. Bywa nerwowa i nikogo się nie słucha. Może powodem jest to, że jej mama wyjeżdża co parę miesięcy za granicę i po prostu tak sobie z tym radzi? Sama nie wiem, cały czas ich namawiam na wizytę u specjalisty, jednak oni nie robią nic. Jak sobie z tym problemem poradzić? Bardzo proszę o pomoc.
Angelika

Renata Machalska - terapeuta integracji sensorycznej
Renata Machalska
terapeuta integracji sensorycznej
Odpowiedź:
Witam Panią,
problem, o którym Pani pisze wcale nie jest odosobniony. Obecnie wiele dzieci uskarża się na gryzące je szwy. Na rynku jednak pojawia się coraz więcej producentów oferujących bieliznę bezszwową, w Internecie znajdzie Pani szeroki jej wybór.
W przypadku rajstop natomiast, proponowałabym najpierw sprawdzić jakiego rodzaju rajstopy są przez dziecko najbardziej, a jakie najmniej tolerowane - być może problem tkwi w materiale.
Niekiedy może to być wina rodzaju płynu do prania bądź płukania, a może dziecku proponuje się rajstopy, które nie są rozciągnięte tylko od razu po praniu daje się je do założenia.
Być może tylko któraś z powyższych kwestii powoduje rozdrażnienie i zachowania, które Pani opisała? Mam zbyt mało informacji, aby jednoznacznie określić, czy jest to problem nadwrażliwości dotykowej.
Proponuję zatem konsultację pod kątem procesów integracji sensorycznej, aby można było szerzej spojrzeć na tę kwestię. Może się też okazać, iż terapeuta SI zaproponuje wizytę u psychologa, jeśli stwierdzi, że jest to problem bardziej złożony i dotyczy nie tylko zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
Pozdrawiam serdecznie
Renata Machalska