Dziecko mówi niewyraźnie pojedyńcze słowa
Witam,
mamy problemy z naszym synem, który obecnie ma cztery lata i siedem miesięcy i mówi bardzo niewyraźnie. Nie składa zdań, umie tylko powiedzieć kilka wyrazów razem, np. "Nini tata ichi", oznacza ze chce jechać autem z tatą. Ma swoje nazwy, które tylko my domownicy rozumiemy. Raz w tygodniu ma spotkania z logopedą, a że mieszkamy za granicą, logopeda mówi do niego nie po polsku, co nie przynosi efektów. Dlatego piszę do Pani, ponieważ chcę sama zacząć go uczyć, nie mogę dłużej czekać. Chciałabym, żeby to było skuteczne i nie wiem, jak zacząć. Jak go uczyć? Jakie materiały na początek kupić? Byłabym wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam,
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie  www.centrummetodykrakowskiej.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com. Teraz przede wszystkim należy zastosować program słuchowy oraz naukę czytania, która buduje motywację do powtarzania sylab i wyrazów.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych program "Słucham i uczę się mówić" -  Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby i wyrazy.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska