Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Przerwa w mówieniu

Dzień dobry Pani Profesor,

mój synek do około 4,5 miesiąca ładnie głużył - wypowiadał "ga, ma, agu, ogi, be", a nawet zdarzyło się "la". Następnie przestał głużyć i dopiero pod koniec 6 miesiąca zaczął od nowa wypowiadać te sylaby, ale nie wszystkie i to bardzo rzadko, zwłaszcza w sytuacji, gdy się czymś zdenerwuje. Wiele osób mówi, że taka przerwa w kształtowaniu mowy dziecka jest normalna. Według mnie, nabytych umiejętności chyba nie można utracić bez powodu, choć tak jak u mojego synka odbudowują się, ale nie w pełni, jak na razie. Dodatkowo w około 5 miesiącu zdiagnozowano obniżone napięcie mięśniowe a wcześniejsze badania tego nie wykazały i napięcie mięśniowe było prawidłowe.
Pani Profesor proszę powiedzieć, co Pani na ten temat sądzi. Czy to jest
norma? Czy mógł zadziałać jakiś szkodliwy czynnik? Czy ten zastój mógł mieć związek ze zdiagnozowanym obniżeniem napięcia mięśniowego? Aktualnie synek ma 7 miesięcy i jest rehabilitowany ruchowo od miesiąca. Miał również badany słuch i wszystko jest w porządku. Czy mogę w jakiś sposób wspomagać rozwój jego mowy? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

 

oczywiście ma Pani rację, jeśli dochodzi do utraty nabytych umiejętności powinniśmy się niepokoić. Upewnia mnie w tym osłabione napięcie mięśniowe, które przecież dotyczy także mięśnia języka, warg i żuchwy. Bez wątpienia należy stymulować rozwój mowy dziecka.
Może Pani wykorzystać: Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, 5-7 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" -www.centrummetodykrakowskiej.pl).


Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: nauka mówienia, nauka czytania, napięcie mięśniowe

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Warto zobaczyć