Strefa rodzica » Porady naszych Ekspertów

Przerwa w mówieniu

Dzień dobry Pani Profesor,

mój synek do około 4,5 miesiąca ładnie głużył - wypowiadał "ga, ma, agu, ogi, be", a nawet zdarzyło się "la". Następnie przestał głużyć i dopiero pod koniec 6 miesiąca zaczął od nowa wypowiadać te sylaby, ale nie wszystkie i to bardzo rzadko, zwłaszcza w sytuacji, gdy się czymś zdenerwuje. Wiele osób mówi, że taka przerwa w kształtowaniu mowy dziecka jest normalna. Według mnie, nabytych umiejętności chyba nie można utracić bez powodu, choć tak jak u mojego synka odbudowują się, ale nie w pełni, jak na razie. Dodatkowo w około 5 miesiącu zdiagnozowano obniżone napięcie mięśniowe a wcześniejsze badania tego nie wykazały i napięcie mięśniowe było prawidłowe.
Pani Profesor proszę powiedzieć, co Pani na ten temat sądzi. Czy to jest
norma? Czy mógł zadziałać jakiś szkodliwy czynnik? Czy ten zastój mógł mieć związek ze zdiagnozowanym obniżeniem napięcia mięśniowego? Aktualnie synek ma 7 miesięcy i jest rehabilitowany ruchowo od miesiąca. Miał również badany słuch i wszystko jest w porządku. Czy mogę w jakiś sposób wspomagać rozwój jego mowy? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

 

oczywiście ma Pani rację, jeśli dochodzi do utraty nabytych umiejętności powinniśmy się niepokoić. Upewnia mnie w tym osłabione napięcie mięśniowe, które przecież dotyczy także mięśnia języka, warg i żuchwy. Bez wątpienia należy stymulować rozwój mowy dziecka.
Może Pani wykorzystać: Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, 5-7 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" -www.centrummetodykrakowskiej.pl).


Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: nauka mówienia, nauka czytania, napięcie mięśniowe

Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Temat na Czasie

Dlaczego od 4. roku życia?

Dlaczego od 4. roku życia?

Warto, żeby dzieci się ruszały, rozwijały swoje zainteresowania, nabywały nowych umiejętności nie tyle nawet piłkarskich, ale takie społecznych, jak współpraca z innymi dziećmi, słuchanie...  

Nowinki

Klub dla mam, w którym "pan w windzie rządzi"

Klub dla mam, w którym "pan w windzie rządzi"

Na warszawskim Służewcu mamy spotykają się w Klubie zorganizowanym przez Fundację RoRo w Centrum Bartłomieja. Spotykają się, wymieniają...  
Regulacja i-Size

Regulacja i-Size

Nie wszyscy wiemy, że pięć miesięcy temu weszły w życie nowe przepisy dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych...  

Temat na Czasie!

Teddy Eddie - Angielski dla dzieci

Ambitne i niebanalne zajęcia języka angielskiego dla dzieci? Poznaj metodę TEDDY EDDIE! Nauka odbywa się w formie zabawy w niewielkich grupach. Dzieci kochają dynamiczne lekcje, a rodzice doceniają bogaty program i rzetelne raporty o postępach.   

Temat Na Czasie!

Jak wspierać rozwój kompetencji językowych dziecka?

Jak wspierać rozwój kompetencji językowych dziecka?

Dzięki stymulacji mózgu od przysłowiowej kołyski, dziecko w późniejszych latach jest bardziej samodzielne, szczęśliwsze, a także łatwiej osiąga wyznaczone cele.  

W domu z dzieckiem

Świat Baśnioboru1 Gry Nasza Księgarnia1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Jakich treści brakuje na portalu?
Porad dotyczących wychowania dzieci 0-2
Porad dotyczących wychowania dzieci 3 - 6
Porad dotyczących wychowania dzieci 7 - 9
Porad dotyczących wychowania dzieci 10 - 12
Porad dotyczących radzenia sobie z nastolatkami
Nie szukam tu porad dotyczących wychowania dzieci
Nie szukam w ogóle żadnych porad


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019