Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3-letni synek nie mówi

Dzień dobry,

zwracam się z uprzejmą prośbą o poradę. Jakie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem 3-letnim, żeby rozwinąć jego mowę? Mieszkamy w Irlandii, mąż jest Czechem a ja Polką. W domu mówimy z mężem każdy w swoim języku, tylko w przedszkolu dziecko ma j. angielski. Synek rozumie wszystko, wykonuje polecenia, zna bardzo wiele pojedynczych słów, ale nie tworzy zdań. Jedyne co powiedział, co uznałam za zdanie jest "I see you" (ja widzę ciebie). Wydaje mi się, że miesza 3 języki: np.:"tata auto black", "mama soup" (zupa), "tata up" (jak idziemy po schodach). Każdego wieczora czytam synkowi bajki J. Brzechwy, J. Tuwima, pokazuję obrazki, ale nie powtarza po mnie co widzi. Bajki w telewizji ogląda natomiast w 3 językach. Czasem myślę, ze wybiera j. angielski bo jest łatwiejszy, np.; mówi "hat" na czapkę, "bye" (zamiast do widzenia), samochód to auto albo car. Zamiast kaszka, powie "kasz", zamiast wysoko, powie "soko", tak jakby sobie skracał wyrazy. Czy jest to normalne? Czy niepokoję się słusznie? Bardzo proszę o odpowiedź.

Magdalena
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Magdaleno,

 

oczywiście, że słusznie się Pani niepokoi. Brak mowy wpływa na rozwój intelektualny dziecka.

Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – http://www.dwujezycznosc.blogspot.com
Przede wszystkim niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Oto lektury na ten temat:

 

Michel Desmurget, (2012) Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff http://lubimyczytac.pl/autor/9431/rainer-patzlaff , (2008)

"Zastygłe spojrzenie", Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014), "Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym", [w:] (red.) A. Ogonowska, G.Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls

Artykuły w Internecie:

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/

Do stymulacji rozwoju języka polskiego polecam:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l.  pojedyncza, 20 minut dziennie (http://www.arson.pl ). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -  www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.


Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć