5-letni chłopiec jeszcze nie mówi
Witam,
chciałabym zapytać czy problem z mową u 5-letniego dziecka, może mieć podłoże psychologiczne? Chłopiec w trakcie porodu owinięty był pępowiną, dostał 7 punktów Apgar, później rozwijał się prawidłowo. Niestety wymawia tylko kilka pojedynczych słów takich jak "mama", "tata", "dzidzi", "kaka", "lolo". Wszystkie wykonane do tej pory badania neurologiczne wyszły prawidłowo. Po zajęciach z logopedą i 4 miesiącach w przedszkolu, mówi "Jula", "Kinga." Słowa są jeszcze nie do końca wyraźne, rozumiane przez domowników.
Pozdrawiam,
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
nie widząc dziecka i nie znając jego warunków domowych, nie mogę doszukiwać się przyczyn psychologicznych (jest to niezwykle rzadkie).
Raczej widzę ogólne zaburzenie pracy kory mózgu na skutek niedotelnienia. Takie uszkodzenia nie są widoczne w badaniach EEG.
Radzę poszukać w swojej okolicy logopedy Metody Krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl) i rozpocząć stymulację.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - Samogłoski, Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby, a potem  wyrazy i zdania.
Istotne są także ćwiczenia lewopółkulowe (układane klocków wg wzoru), Ćwiczenia sekwencji i szeregów. Pomoce może Pani obejrzeć na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska