Droga Pani Beato,
naturalnie, że może Pani stosować metodę OPOL.
Proszę się nie przejmować, że włoska rodzina nie zrozumie dokładnie Pani wypowiedzi, przecież zrozumieją z kontekstu i konsytuacji. Z małym dzieckiem rozmawiamy prostym językiem o prostych sprawach, które dzieją się wokół niego. Jeśli chce Pani, by Córka odniosła korzyść z dwujęzyczności, proszę zawsze do niej zwracać się po polsku, także w sklepie, na placu zabaw, u lekarza. Dzieci temu dziecko rozwinie dwa języki równolegle, co będzie miało wpływ na edukację i całe przyszłe życie, także zawodowe.
Na forum rodziców na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl znajdzie Pani wątek dwujęzyczność.
Wiele postów pomoże Pani uwierzyć, że się uda zbudować dwujęzyczność. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych, Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie" (www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze