Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dwujęzyczność u dziecka

Witam,

martwię się, że mam problem z moją córką. Mieszkamy na Cyprze. Moja córka ma 3 miesiące. Mąż jest Cypryjczykiem. Ja mówię do córki po polsku, ale jedynymi słowami jakie mówi córka są "mama" i "tata". Powtarza po mnie wyrazy, ale jak coś chce, to ciągnie nas za rękę. Chodzi do przedszkola greckiego i dopiero teraz zaczyna mówić parę pojedynczych wyrazów. Nie wiem co robić - martwię się, że bardzo późno nauczy się mówić i nie wiem co robić. Czy powinnam szukać porady u logopedy? Problem w tym, że tu nie ma polskiego logopedy. Dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam,
Kasia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Kasiu,

 

jak większość mam w takiej sytuacji, musi Pani pracować sama. Na forum rodziców, na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl znajdzie Pani wątek dwujęzyczność. Wiele postów  pomoże Pani uwierzyć, że się uda zbudować dwujęzyczność. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki
l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie" (www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.

Serdecznie pozdrawiam,

Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: dwujęzyczność, emigracja, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć