Zachowanie 2-latka
Witam! Jestem mamą prawie 2.5-letniego bardzo energicznego chłopca. Jesteśmy rodziną mieszaną polsko-angielską i mieszkamy w UK. Mam pewne obawy co do rozwoju mowy synka. Zna około 100-150 slow, potrafi nazwać rzeczy w obu językach, odkąd skończył 18-19 miesięcy zna alfabet i potrafi policzyć do 30 po angielsku i do 10 po polsku, potrafi również przeczytać większość słów, które wypowiada po angielsku, zna kształty łącznie z pięciokątem, zna również wszystkie kolory. Zna nazwy większość przedmiotów codziennego użytku. Zapytany o to, gdzie pewna rzecz jest, potrafi ja pokazać. Większość dzieci w jego wieku potrafi już ładnie mówić, a on maksymalnie 2-3 wyrazowe zdania. Synek jest bardzo muzykalnym dzieckiem, uwielbia śpiewać i tańczyć, kopiuje także doskonale wszelakie odgłosy. Zaczęłam zastanawiać się, czy to jego naśladownictwo jest normalne. Synek bardzo szybko się frustruje, potrafi wtedy krzyczeć i rzucać się, ale wydaje mi się, ze to jego sposób manipulacji, wiec staram się to ignorować. Jest bardzo radosnym dzieckiem, cieszy się z małych rzeczy całym sobą, skacze, piszczy. W momentach ekscytacji zawsze mówi po swojemu, jakby zapomniał języka. Czy to jego opóznienie w mowie może być wynikiem dwujęzyczności? Bardzo proszę o radę.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
to chyba już drugi list od Pani, który potwierdza moje obawy, co do prawidłowego rozwoju Synka. Jak już wcześniej pisałam warto wykonać diagnozę, bo taki odmienny wzorzec nabywania systemu językowego może wskazywać na zespół Aspergera. O zespole może Pani przeczytać w artykułach prof. Marty Korendo w zakładce "do pobrania" na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl
Bez względu na rezultat diagnozy konieczne trzeba podjąć stymulację rozwoju mowy.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska